به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۲

کاترین اشتون نماینده دیپلماسی اروپا در تهران

کاترین اشتون با روسری وارد تهران شد 

هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا قرار است به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان، با نمایندگان برخی از سازمان‌های مردم نهاد که اکثر آنها فعالان جنبش زنان در تهران هستند ملاقات و گفتگو کنند.

برای نخستین بار پس از شش سال، رئیس دیپلماسی اروپا عصر امروز وارد تهران شد تا با مقامات این کشور گفتگو کند. گفته می شود که مناسبات دو جانبه میان ایران و اتحادیه اروپا و نیز پرونده هسته ای ایران موضوع این مذاکرات خواهد بود.
خانم کاترین اشتون که قرار است درباره آغاز مجدد مناسبات میان ایران و اروپا گفتگو کند از صبح فردا ملاقات‌هایش با مقامات کشور را آغاز خواهد کرد. این ملاقات‌ها با حسن روحانی- رئیس جمهوری و نیز علی لاریجانی- رئیس مجلس شورای اسلامی و جواد ظریف- وزیر امور خارجه و علی اکبر ولایتی- رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، انجام خواهد گرفت.
عباس عراقچی، صبح امروز در یک مصاحبه گفت که در حال تدارک ملاقات هائی میان کاترین اشتون و چند نفر از مقامات مملکتی هستند. با این حال خبرگزاری فرانسه از قول یکی از اعضای هیأت اروپائی نوشته است که این هیأت قرار است امشب به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زنان، با نمایندگان برخی از سازمان‌های مردم نهاد که اکثر آنها فعالان جنبش زنان در تهران هستند ملاقات و گفتگو کنند.
این سفر در پی گرمی مجدد روابط میان تهران و کشورهای اروپائی، بقصد تقویت مناسبات انجام میگیرد.
مجید تخت روانچی- معاون وزارت خارجه، امروز در یک مصاحبه در تهران تصریح کرد که خانم اشتون بعنوان رئیس دیپلماسی اروپا به ایران سفر کرده است و نه نماینده کشورهای ١+۵. با این حال او اضافه کرد که پرونده هسته ای ایران نیز جزو موارد مذاکره گنجانیده شده است.
مذاکرات میان ایران و هیأت نمایندگی کشورهای ١+۵ ، همین دیروز در وین پایان گرفت و قرار است یک دور جدید مذاکرات سیاسی روز ١٧ مارس آغاز گردد. این مذاکرات ماه‌ها طول خواهند کشید تا به یک توافق نهائی دست یابند.
اتحادیه اروپا یکی از مؤلفه‌های پراهمیت در مذاکرات هسته ای است و خانم کاترین اشتون یک نقش مرکزی در آن دارد.
خبرگزاری "ایرنا" به حضور هلگا اشمیت- معاون خانم اشتون و نیز استفان کلمنت- دستیار ویژه او در مذاکرات تهران اشاره کرده است.