به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۸، ۱۳۹۳

ماموریت احمد شهید برای ایران یک‌سال تمدید شد


موافقان و مخالفان ماموریت احمد شهید
"شورای حقوق بشر" سازمان ملل متحد در آخرین نشست خود با اکثریت آرا، ماموریت احمد شهید، گزارشگر ‌ویژه‌ی این سازمان برای ایران را یک سال تمدید کرد. نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران از این تصمیم استقبال کردند.
روز جمعه (۲۸ مارس، ۸ فروردین) شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در نشست ژنو با ۲۱ رای موافق، ۱۶ رای ممتنع و ۹ رأی موافق به قطعنامه‌ای رای داد که بر پایه‌ی آن ماموریت احمد شهید، گزارشگر ویژه این شورا در امور ایران، تا ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی تمدید می‌شود.
احمد شهید به‌این ترتیب ماموریت دارد به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و تهیه گزارش‌های تازه در این مورد ادامه دهد. نماینده اقلیت مذهبی بهائی و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر در ایران از تمدید ماموریت احمد شهید استقبال کردند. اقلیت‌های مذهبی ایران بارها شکایت کرده‌اند که اجازه انجام آزادنه‌ی فرایض دینی خود را ندارند.
موافقان و مخالفان ماموریت احمد شهید
آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، رومانی، کره‌، پرو، هلند، مکزیک، ژاپن، ایتالیا، استوانی، جمهوری چک، کاستاریکا، شیلی‌، برزیل، اتریش و آرژانتین در شمار کشورهایی بودند که به تمدید ماموریت آقای شهید رای مثبت دادند. رأی هند، اندونزی، پاکستان، روسیه، ویتنام، چین و کوبا منفی بود.
احمد شهید از زمان انتخاب خود به‌عنوان گزارشگر ویژه، بارها از نقض شدید حقوق بشر در ایران گزارش داده و هر بار با حمله رهبران سیاسی ایران روبرو شده است. او پیش‌تر وزیرخارجه کشور مولداوی بوده است. خبرگزاری آلمان در گزارش مربوط به تمدید ماموریت احمد شهید نوشته است: «رژیم تهران در کنار نقض آزادی دین، سایر آزادی‌ها، از جمله آزادی بیان را نیز زیر پا می‌گذارد، مخالفان سیاسی خود را سرکوب و انسا‌ن‌ها را به‌خاطر جرایم کوچک اعدام می‌کند.»
احمد شهید در گزارشی که چند روز پیش در مراسم گشایش نشست فعلی شورای حقوق‌بشر در ژنو قرائت کرد، ایران را بار دیگر به نقض شدید حقوق بشر متهم کرد. روز پنجشنبه (۲۷ مارس، ۷ فروردین) نیز سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه مربوط به مجازات اعدام، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته دست‌کم ۳۶۹ نفر را اعدام کرده است، اما به دلیل فاش نشدن همه موارد اعدام، ممکن است تعداد افرادی که در این سال اعدام شده‌اند به ۷۰۰ نفر برسد.
در گزارش سازمان "عفو بین‌الملل" همچنین اعلام شد که ایران جزو ۴ کشوری است که در سال ۲۰۱۳ میلادی بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند.
"تحول مثبت برای حقوق بشر در ایران"
کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران تمدید ماموریت گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر را "تحولی مثبت برای حقوق بشر در ایران" دانست و رای‌گیری شورای حقوق بشر را بیانگر نگرانی جامعه بین‌المللی نسبت به ادامه نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری روحانی ارزیابی کرد.
هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، به‌خبرگزاری‌ها گفت: «شورای حقوق بشر با تمدید این حکم این پیام قوی را به دولت ایران می‌فرستد که تنها حرف کافی نیست. جهان نیازمند مشاهده تغییرات واقعی در وضعیت حقوق بشر ایران است.»
در جلسات نشست اخیر شورای حقوق بشر، علاوه بر احمد شهید، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گزارشی پیرامون نقض شدید حقوق بشر در ایران ارائه داد که با واکنش تند رهبران سیاسی جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، دبیرکل سازمان ملل را دست‌نشانده‌ی آمریکا معرفی کرد.
هیئت ایرانی حاضر در نشست ژنو، پاسخ خود را به گزارش‌‌های احمد شهید و بان‌کی‌مون که توسط قوه قضائيه ایران تهیه شده بود قرائت کرد. لحن این پاسخ برخلاف لحن رهبران سیاسی در داخل ایران، و برخلاف سال‌های پیش، متعصبانه و تند نبود.
به‌گفته‌ی سخنگوی کمپین‌ بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران، دو منبع جداگانه نزدیک به هیئت ایرانی حاضر در ژنو گفتند که در ایران تقاضای فزاینده‌ای برای به‌کارگیری نگرشی متفاوت توسط دولت ایران در برابر گزارش احمد شهید وجود دارد.

یکی از این منابع افزود: «دولت ایران باید از حملات شخصی به احمد شهید در پاسخ به گزارش‌هایش دست بردارد. ما در مجموعه نهادهای حقوق‌بشری سازمان ملل متحد به حاشیه رانده شده‌ایم و نگرش ایران به بهبود وضع کمکی نکرده است.»