به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۸، ۱۳۹۳

اول و آخر نوشتن تیتر می‌تواند کاملا شخصی باشد

تیتر جان خبر است

اهمیت تیتر خبر بر کسی پوشیده نیست٬ بیشتر خوانندگان از آن رو که اول تیتر خبر را می‌بینند٬ تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.
تیتر عصاره و جان خبر و خلاصه بسیار فشرده‌ای از لید یا جملات آغازین خبر است.
بعضی خبرنویسان که کاملا به کارشان و نیز محتوای خبر تسلط دارند٬ اول تیتر را می‌نویسند و بعد لید خبر را. برخی هم اول لید را و بعد تیتر را.
اول و آخر نوشتن تیتر می‌تواند کاملا شخصی باشد و موضوع بحث ما نیست٬ آنچه برای شما به عنوان شهروندروزنامه‌نگار اهمیت دارد این است که باید بتوانید تیترهای کوتاه بنویسید و اندازه تیتر پیشنهادی‌تان با لید تفاوت داشته باشد.
برخی با کپی کردن لید و تکرار کردن آن به عنوان تیتر کار خود را راحت می‌کنند٬ اما اگر فردی می‌خواهد بالاخره یک روزی تیترنویسی را یاد بگیرد٬ باید از این کار صرف‌نظر کند.
بهتر است در تیتر٬ از کلمات تکراری خودداری کرده و از واژه‌های کاملا رسا استفاده کنیم. رسا بودن تیتر دارای اهمیت ویژه‌ای است٬ از آن رو که گروه مخاطب خبر شما باید بلافاصله بعد از خواندن تیتر آن را بفهمد و مجبور نشود فکر کند یا از دیگران بپرسد عباراتی که خوانده می‌خواسته به او چه بگوید.
استفاده از فعل برای استحکام بخشیدن به تیتر و نیز خودداری از نوشتن تیترهای پرسشی توصیه شده است.
اگرچه بعدها و پس از تسلط کامل به تیترزنی٬ شاید لزومی به رعایت همه توصیه‌هایی که برای نوشتن تیتر شده نباشد٬ اما بهتر است شهروندروزنامه‌نگار هم مثل یک خبرنویس آماتور خودش را ملزم به رعایت بایدها و نبایدهای اولیه کند تا به خوبی الفبای کار را بیاموزد.
بعدها فرصت نوآوری برای همه خبرنویسان و روزنامه‌نگاران موفق به اندازه کافی وجود دارد.
اگر چه آنچه در دیگربان درباره خبرنویسی می‌خوانید بیشتر درباره نوع خبرهایی که به طور معمول در این وب‌سایت منتشر شده کاربرد دارد٬ اما بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در تیترنویسی از واژگان ادبی و دارای ایهام هم می‌توان استفاده کرد.
مثلا بعد از یک باران حسابی در تهران که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود شاید بهتر باشد به جای این که بنویسم دیشب در تهران باران آمد٬ بنویسیم تهران بالاخره نفس کشید.
با این حال خبرنویسی که این نوع تیترها را می‌زند هم باید سواد ادبی مناسبی داشته باشد و هم در تیترنویسی وارد باشد.
شاید بهترین و آسان‌ترین نوع تیتر برای شهروندروزنامه‌نگاران تیترهای مستقیم و نقل قولی کوتاه باشد. مثلا از قول دادستان اهر بنویسیم: ۵۹ فعال مدنی در اهر بازداشت شدند.
ضریب خطا در این نوع تیترها که از نقل قول مستقیم استخراج شده کمتر است.
تیترزنی اگرچه یکی از سخت‌ترین کارها در حوزه روزنامه‌نگاری است٬ اما بهتر است خبرنویس تیتر خبری که می‌نویسد را دست‌کم به عنوان پیشنهاد در اختیار سردبیر قرار دهد تا آرام آرام در این کار مهارت پیدا کند.