به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۳

شورای امنیت طرح آمریکا برای مقابله با پیکارجویان خارجی را تصویب کرد

شورای امنیت از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست که پیوستن شهروندان خود به جمع پیکارجویان و شبه‌نظامیان افراط ‌گرا را تبدیل به عملی مجرمانه کنند که پی‌آمدهای سنگینی برای مجرمان به همراه دارد.

شورای امنیت روز چهارشنبه (۲ مهر/ ۲۴ سپتامبر) در نشستی که باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا ریاست آن را بر عهده داشت٬ به اتفاق آرا قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن پیوستن شهروندان کشورهای خارجی به پیکارجویان و شبه‌نظامیان افراطی یا جذب نیرو برای آنها و حمایت مالی از آنها، عملی مجرمانه محسوب می‌شود که مجازات سختی در پی خواهد داشت. شورای امنیت از این طریق قصد دارد موج گسترده پیوستن شهروندان دیگر کشورها به شبکه‌های تروریستی نظیر «دولت اسلامی» را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ بر اساس قطع‌نامه‌ای که با رای مثبت هر ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسیده از این پس کشورهای عضو سازمان ملل باید جریان استخدام نیروهای خارجی و سفر آنها به مناطق جنگی برای پیوستن به شبه‌نظامیان پیکارجو را "منع و سرکوب کنند."

تکوین و توسعه گروه تروریستی «دولت اسلامی»٬ شاخه سوریه القاعده و جبهه النصره در این کشور سازمان ملل را برآن داشت که نسبت به این موج فزاینده واکنش نشان دهد. متخصصان می‌گویند ۱۲ هزار نیروی شبه‌نظامی از ۷۰ کشور جهان به سوریه و عراق سفر کرده‌اند تا در کنار افراط‌ گرایان خلافت‌جوی دولت اسلامی مشغول مبارزه شوند.

این قطع‌نامه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوین شده و به این ترتیب اجرای آن برای همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد الزام‌آور خواهد بود. شورای امنیت این امکان را دارد که در صورت تخطی کشورهای عضو از این قطع‌نامه با بهره‌گیری از زور یا تحریم‌های اقتصادی با آن مقابله کند.
تمامی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ملزم به اجرای این قطع‌نامه هستند
تمامی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ملزم به اجرای این قطع‌نامه هستند
قطع‌نامه شماره ۲۱۷۸ در واقع همه پیکارجویانی را هدف قرار می‌دهد که با هدف جنگیدن به هر نقطه‌ای غیر از میهن خود سفر می‌کنند. در این قطع‌نامه ابراز نگرانی شده که «پیکارجویان خارجی بر شدت٬ طول و تاثیرپذیری نبردهای جاری می‌افزایند و تهدیدی جدی برای کشور مبدا٬ کشورهایی که از آن عبور می‌کنند و نیز کشور مقصد محسوب می‌شوند.» بر اساس این قطع‌نامه بهره‌گیری از نیروی نظامی برای مقابله با این مساله الزامی نخواهد بود.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا که این طرح را پیشنهاد کرده٬ سخت در تلاش است تا ائتلافی منسجم را علیه تروریست‌های دولت اسلامی تشکیل دهد. آمریکا حملات هوایی علیه مواضع این شبکه تروریستی در عراق و سوریه را آغاز کرده و گفته این حملات تا نابودی آنها ادامه خواهد یافت.

اوباما پیش‌تر در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که قطع‌نامه شورای امنیت بر مسئولیت کشورها برای «مقابله با افراط‌ گرایی خشونت‌آمیز» تاکید خواهد داشت. به گفته او "قطع‌نامه‌ها باید با تعهدات ملموس همراه شوند تا وقتی تخطی صورت می‌گیرد بتوان از خاطیان حساب پس کشید." او افزود: «سال آینده همه ما باید گام‌های مشخصی را که برای مقابله با ایدئولوژی‌های خشونت‌گرا و افراطی در کشورهایمان انجام داده‌ایم، اعلام کنیم.»
دویچه وله