به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۴، ۱۳۹۳

محسن فضلي ميراث بن لادن براي امريكا

 محسن فضلی، سرکرده گروه تروریستی «خراسان»
تروريسم، كليد واژه سخنان بسياري از سخنرانان مجمع عمومي سازمان ملل در نشست ديروز، امروز و احتمالا فردا خواهد بود،
چرا كه شبح سياه اين پديده شوم قرن ۲۱، جهان را در فصلي تلخ و سرد قرار داده است.
موضوع نگران كننده‌تر اين است كه با وجود اجماع جهاني درباره نبرد با اين معضل، اختلاف‌هاي زيادي درباره نحوه برخورد با آن وجود دارد. امريكا به عنوان يك قدرت بين المللي كه از حق وتو و مزيت‌هاي سياسي، اقتصادي و نظامي برخوردار است، ساز نظامي خود را فراتر از چارچوب سازمان ملل مي‌نوازد و در پي آن متحدان اين كشور نيز سياست‌هاي واشنگتن را حمايت مي‌كنند.

همزمان اعتراض ساير كشورها از سوي امريكا به ديده مخالفت سنتي با واشنگتن نگريسته شده و مورد بي اعتنايي قرار مي‌گيرد.
صرف نظر از اينكه مجموع اين عوامل موجب كاهش اعتبار سازمان ملل مي‌شود، كارشناسان امر بيشتر نگران بسط و توسعه قارچ گونه گروه‌هاي تروريستي هستند.
نگاهي سطحي به مناطق مختلف جهان از شرق دور تا غرب، از جنوب قاره كهن تا شمال قاره امريكا نشان مي‌دهد كه نه تنها گروه تروريستي القاعده اكنون به سازماني هزارشاخه در جهان تبديل شده، بلكه گروه‌هاي تروريستي بنيادگرا و بسيار خطرناك‌تر نيز از درون اين سازمان با عناوين مختلف مانند داعش متولد شده است.
حتي بيم آن مي‌رود كه گروه‌هاي خطرناك‌تر ديگري نيز در اين بين ظهور كنند.
چنانچه اكنون امريكا از تشكيل يك گروه تروريستي زيرزميني با نام «خراسان» به عنوان گروهي بسيار خطرناك‌تر از داعش ياد مي‌كند.
«جيمز كلاپر» مدير اطلاعات ملي امريكا تاكيد كرده است «خراسان» هم‌اكنون در منطقه فعاليت مي‌كند و مي‌تواند همچون داعش تهديد بزرگي عليه ايالات متحده امريكا به شمار رود.

و بدين‌ترتيب خراسان در اين دو يا سه روز اخير به كلمه‌يي مرموز در رسانه‌هاي جهان تبديل شده است. تاكنون اطلاعات ذيل درباره تركيب اعضا و اهداف و روش‌ها و توانمندي اين گروه در برخي منابع منتشر شده است:

1- تركيب اعضاي اين گروه چند مليتي است. بيشتر اعضاي اين گروه از كشورهاي افغانستان، پاكستان، يمن، سوريه و برخي كشورهاي اروپايي هستند.

2- از نظر تشكيلاتي اين گروه زير مجموعه القاعده بوده و با گروه نصرت در سوريه ارتباط دارد.

3- دستور كار اصلي اين گروه هدايت و اجراي عمليات خرابكاري در كشورهاي اروپايي است. بر اساس بر‌آوردهاي دستگاه‌هاي جاسوسي سري امريكا، افراد مسلح وابسته به خراسان براي آزمايش راه‌هاي جديد انتقال مواد منفجره از گيت فرودگاه‌ها با سازندگان بمب شاخه القاعده در يمن همكاري مي‌كنند.

4- برآوردهاي اطلاعاتي غربي نشان مي‌دهد كه اين گروه توانمندي‌هاي خاص‌تري نسبت به گروه‌هاي مشابه خود دارد. اين گروه توانايي انتقال مواد منفجره با ابعاد سنگين‌تر و پيچيده‌تر به اروپا را داراست.

5- اين گروه شبكه‌يي از گروه‌هاي شهروندان با ويزاي امريكايي را در اختيار دارد كه مي‌توانند با حساسيت كمتري به هواپيماهاي امريكايي دسترسي داشته باشند.

در همين حال تحليلگران امنيتي امريكا هشدار مي‌دهند تشكيل گروهي تروريستي همانند خراسان كه از داعش نيز خطرناك‌تر مي‌تواند باشد، اين نگراني را ايجاد كرده است كه با حمله اخير امريكا و متحدانش به مواضع آنها در سوريه، روند تشكيل گروه‌هاي تروريستي عليه امريكا روند صعودي به خود بگيرد. ارتش امريكا اعلام كرده هواپيماهاي جنگي اين كشور در كنار حمله‌هاي خود به مواضع داعش در سوريه، حمله جداگانه‌يي نيز به اين انجام داده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ستاد فرماندهي مركزي ارتش ايالات متحده اعلام كرد كه هواپيماهاي جنگي امريكا هشت حمله هوايي به مواضع گروه «خراسان» انجام داده‌اند. در بيانيه اين ستاد آمده‌ كه اين هشت حمله «براي جلوگيري از طرح حمله قريب‌الوقوع عليه ايالات متحده و منافع غرب توسط شبكه‌يي از اعضاي قديمي و باتجربه القاعده كه با نام گروه خراسان هم شناخته مي‌شوند»، انجام گفته است.

ستاد فرماندهي مركزي ارتش ايالات متحده اعلام كرد «گروه خراسان» با مستقر شدن در سوريه پايگاهي براي حمله به بيرون از اين كشور ايجاد كرده و براي انجام عمليات خود به ساخت و آزمايش بمب‌هاي كنارجاده‌يي و جذب افراد از كشورهاي غربي مشغول بوده است. رسانه‌هاي غربي‌ گزارش داده‌اند خراسان از سوي محسن فضلي، يكي از افراد نزديك به اسامه بن‌لادن، رهبر كشته‌شده القاعده، تشكيل شده و در سوريه مستقر شده است. يك تصوير هم در رسانه‌ها از فضلي منتشر شده است كه او را مردي بسيار جوان نشان مي‌دهد، گزارش‌ها مي‌گويد كه محسن فضلي مردي 33 ساله است.

نكته جالب توجه در زندگي فضلي گزارش وزارت خارجه امريكا است كه مي‌گويد محسن فضلي به بن‌لادن نزديك بود و جزو اندك كساني بود كه پيش از يازده سپتامبر از آن طرح باخبر بود. در واقع فضلي زماني كه چيزي حدود 20 سال داشته، به موقعيت مستحكمي در القاعده دست يافته است. به نوشته نيويورك تايمز، آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا از حدود يك دهه پيش محسن فضلي را كه شهروند كويت است زير نظر داشته‌اند. به گزارش وزارت خارجه امريكا، فضلي با يك فرد ثروتمند كويتي كه از تامين‌كنندگان مالي تروريست‌هاست همكاري مي‌كرده تا اينكه آن فرد در پي اعلام پاداش هفت ميليون دلاري براي دستگيري او، دستگير شد.

جرج بوش، رييس‌جمهوري اسبق امريكا هم در يكي از سخنراني‌هاي خود به نام محسن فضلي اشاره كرده بود. به گفته جرج بوش، محسن فضلي به تروريست‌هايي كه در سال ?? يك نفتكش فرانسوي را در نزديكي ساحل يمن منفجر كردند كمك كرده‌بود. آن انفجار يك كشته برجاي گذاشت و وسعت زيادي از ساحل را با نشت هزاران بشكه نفت آلوده كرد.
وي همچنين سابقه جنگ عليه نيروهاي روس در چچن و براي القاعده درافغانستان را هم در پرونده‌اش دارد. عربستان نيز در سال 2005 فضلي را در فهرست تروريست‌هاي تحت تعقيب خود قرار داد چرا كه با چند مورد حملات القاعده در عربستان ارتباط داشت.
در سال 2012 امريكا فضلي را به خاطر انتقال شبه‌نظاميان و منابع مالي از طريق تركيه و براي حمايت از شبه‌نظاميان در سوريه متهم كرد. با اين همه ناظران از بسط و گسترش گروه‌هاي تروريستي در جهان در پي حملات اخير امريكا و متحدانش در سوريه ابراز نگراني مي‌كنند.
چنانچه با وجود 14 سال مبارزه با القاعده اكنون اين سازمان در سراسر جهان شبكه زده است. در همين چارچوب، گروه‌هايي مانند شباب در سومالي، بوكوحرام در نيجريه، القاعده در شبه‌جزيره (عربستان و يمن) و نيز گروه‌هاي به ظاهر اسلامي وابسته به القاعده در شرق آسيا، در طول اين سال‌ها شكل گرفته و هر كدام ماموريتي را عهده‌دار شده‌اند.

گزارش دولت‌هاي اروپايي و امريكا نيز نشان مي‌دهد شمار زيادي از شهروندان اين كشورها به اين گروه‌ها پيوسته‌اند و شمار زيادي نيز پتانسيل عضويت در گروه‌هاي تروريستي بنيادگرا را دارند.
اعتماد