به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۰۷، ۱۳۹۳

چین: حمایت از اعتراضات در هنگ کنگ را تحمل نمی‌کنیم

هزاران معترض خیابان های منطقه مرکزی تجاری را اشغال کرده اند
چین گفته است که هرگونه حمایت خارجی را از آن چه جنبش غیرقانونی در هنگ کنگ خواند، تحمل نمی‌کند.
در همین رابطه وزارت خارجه چین اعلام کرده که با هر گونه دخالتی در امور داخلی چین مخالف است.
چین درتلاش است تا مانع از کشیده شدن هرگونه بحثی درباره اعتراضات طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ که در روزهای اخیر در این منطقه شدت یافته، در شبکه های اجتماعی شود.
رسانه های دولتی این کشور با پوششی اندک از اعتراضات اخیر در هنگ کنگ، معترضان را فعالانی تندرو توصیف کرده و هشدار داده اند که جنبش آنها راه به جایی نخواهد برد.
در همین حال براساس گزارش های دریافتی هزاران نفر از معترضان طرفدار دموکراسی با مسدود کردن خیابان ها در منطقه مرکزی تجاری باعث بسته شدن، بسیاری از بانک ها، مدارس و فروشگاهها شده اند.

معترضان که ترکیبی از دانشجویان و حامیان جنبش دموکراسی موسوم به " اشغال مرکز" را شامل می شوند، خواستار برگزاری انتخاباتی کاملا آزاد در سال ۲۰۱۷ میلادی هستند.
آنها از طرح های دولت چین برای تایید صلاحیت نامزدها در انتخابات سال ۲۰۱۷ هنگ کنگ خشمگین هستند.
به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا یک سخنگوی دولت چین در امور هنگ کنگ و ماکائو گفت که پکن "کاملا با همه فعالیت های غیرقانونی که می تواند حاکمیت قانون را تضعیف و آرامش اجتماعی را برهم زند مخالف است و قویا از دولت هنگ کنگ پشتیبانی می کند."
با این حال تحلیلگران می گویند که رهبران حزب کمونیست در پکن نگران گسترش فریاد دموکراسی خواهی به سایر شهرها در خاک چین هستند.
هنگ کنگ تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و در آن سال پس از پایان یافتن پیمان قبلی به جمهوری خلق چین پیوست.
براساس توافقی که بین بریتانیا و چین در سال ۱۹۸۴ بدست آمد قرار شد که هنگ کنگ به جز در امور خارجی و دفاعی تا سال ۲۰۴۷ از سطح خودمختاری بالایی برخوردار شود.
در سال ۲۰۰۴ میلادی چین اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ کنگ اعمال خواهد شد.
در سال ۲۰۰۸ میلادی چین گفت که اجازه برگزاری انتخاباتی مستقیم را در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ در نظر می گیرد.
در اوت سال ۲۰۱۴ میلادی چین از برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد، اما در عین حال اعلام کرد که رای دهندگان تنها می توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تصویب شده، انتخاب کنند. این تصمیم با اعتراض فعالان مخالف روبرو شد.
بی بی سی فارسی