به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۳

رئیس‌جمهور یمن: هدف اصلی ایران تسلط بر دریای سرخ است

 "این شورشیان در خدمت اهداف جمهوری اسلامی ایران قرار دارند"

 شهر صنعا، پایتخت یمن، به دست شورشیان شیعه، یا حوثی‌ها افتاده است. اما به گفتۀ رئیس جمهور یمن، این شورشیان در خدمت اهداف جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. به گفتۀ رئیس جمهور یمن، "وقتی باب‌المندب و تنگۀ هرمز را در اختیار داشته باشید، دیگر نیازی به بمب اتمی نخواهید داشت". تسلط شیعیان بر صنعا، نگرانی‌های عربستان را نیز بیشتر کرده است.

 شورشیان حوثی که در آغاز شباب‌المومنین نامیده می‌شدند و اینک انصارالله نام گرفته‌اند، مذهب شیعۀ زیدی دارند و خود را منسوب به حسین بدرالدین حوثی می‌دانند که در سال ۲٠٠۴ کشته شد. رهبر کنونی آنان، عبدالملک حوثی، برادر حسین بدرالدین است.
زیدیه یک فرقۀ شیعه است که به امامت زیدبن‌علی، فرزند زین العابدین، امام چهارم شیعیان، اعتقاد دارد.

روابط شورشیان حوثی با جمهوری اسلامی ایران چندان روشن نیست ولی با اینهمه، تحلیل‌گران خبرگزاری فرانسه اطمینان دارند که چیرگی شیعیان زیدی بر پایتخت یمن و بخش‌هایی از خاک این کشور، به نفع تهران است.
به نوشتۀ این خبرگزاری، نفوذ در یمن، به ایران اجازه خواهد داد که بر دریای سرخ و تنگۀ باب‌المندب اشراف داشته باشد. از طرف دیگر برای عربستان که با یمن هم‌مرز است، تسلط شیعیان در این کشور همسایه تحول سیاسی بسیار نگران‌کننده‌ای خواهد بود.

رئیس جمهور یمن، عبد ربه منصورهادی، صریحاً جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در کشورش متهم می‌کند. از نظر او تسلط حوثی‌ها بر صنعا، نتیجۀ "توطئۀ بیگانگان و همدستی برخی نیروهای محلی است".
منصورهادی به روزنامۀ عربی الحیات گفته است که "هدف اصلی آنها (توطئه‌گران)، دستیابی به دریای سرخ است".
رئس جمهور یمن با اشاره‌ای مستقیم به ایران اضافه کرد: "وقتی باب‌المندب و تنگۀ هرمز را در اختیار داشته باشید، دیگر نیازی به بمب اتمی نخواهید داشت".
باب‌المندب یکی از پررفت و آمدترین راه‌های آبی دنیاست که دسترسی به دریای سرخ، کانال سوئز و در نهایت مدیترانه را ممکن می‌سازد.

آمریکا حوثی‌ها را بر القاعده ترجیح می‌دهد
ابراهیم شرقیه، تحلیلگر سیاسی در قطر می‌گوید: "آمریکایی‌ها خواسته‌اند که نفوذ ایران در یمن بیشتر شود". وی این خواستۀ آمریکا را چنین توجیه می‌کند که "واشنگتن، شیعیان حوثی را به تروریست‌های القاعده ترجیح می‌دهد".
آمریکا به طور منظم به وسیلۀ هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای القاعده در یمن را هدف می‌گیرد.

یک تحلیل‌گر دیگر به اسم نیل پاتریک می‌گوید که ایران از طریق انصارالله (حوثی‌ها) به عربستان سعودی فشار می‌آورد.
این در حالی است که کمتر از بیست و چهار ساعت قبل، حسن روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، به خبرنگاران گفت که "بهتر است روابط ما با عربستان سعودی گرم‌تر باشد".
رئیس جمهور اسلامی، افزود: "اگر اختلافات دو کشور کاهش پیدا کند، روابط مسلما رشد خواهد کرد". وی در بارۀ این "اختلافات" توضیحی نداد.
قبل از اظهارات روحانی، روز یکشنبۀ گذشته در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران نیز با سعود الفیصل همتای سعودی خود ملاقات داشت. آقای ظریف گفت که "این دیدار سرفصل  جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود".
بدین ترتیب بازی سیاسی پیچیده‌ای در منطقه جریان دارد که طی آن ریاض و تهران، در عین بعضی همکاری‌های مقطعی (مثلاً در مقابله با داعش)، رقابت عمیق خود را نیز ادامه می‌دهند.

وضعیت یمن نیز به مقابلۀ  شورشیان شیعه با دولت مرکزی خلاصه نمی‌شود. گفته می‌شود که رئیس جمهور پیشین یمن، علی عبدالله صالح نیز با حوثی‌ها در معامله است و تلاش می‌کند که از طریق آنها دولت کنونی را تضعیف، و بخت بازگشت خود به قدرت را بیشتر کند.
رادیو فرانسه