به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۳، ۱۳۹۳

تلاش براي بازگشت کوتوله‌هاي اروپايي

 فعاليت هاي برلوسکني و سارکوزي براي بازگشت به قدرت آغاز شد

در لايه‌هاي زيرين سياستمداران اروپايي اتفاقاتي در حال وقوع است. آقاياني که به دليل عملکرد نامطلوب پوپوليستي و دست به گريبان بودن با مفاسد هنگفت مالي و حتي جنسي از ميز حاکمان اروپايي حذف شده بودند آرام و بي‌صدا خود را براي بازگشت به قدرت آماده مي‌کنند.

ضعف دولت حاکم بر ايتاليا موجب شده است‌، سيلويو برلوسکني که به دليل پرداخت رشوه محکوم به کار اجباري شده بود اين روزها در نقش يک سوپراستار ظاهر شود.
نخست وزير سابق با نيشخندهاي هميشگي‌، بر مقامات مختلف ايتاليايي نفوذ دارد تا جايي که متئو رنتزي، نخست وزير کنوني ايتاليا را فرامي‌خواند تا درباره مسائل گوناگون گفت و گو کند.
حزب چپ ميانه رنتزي موسوم به دموکراتيک ممکن است در حال حاضر در راس قرار داشته باشد اما اين نخست‌وزير اصلاح‌طلب بايد براي تصويب لوايج مربوط در پارلمان به حزب راست ميانه «فورزا ايتاليا» متعلق به برلوسکني نگاه کرده و نظر اين حزب را جلب کند.
جيانفرانکو پاسکويينو، استاد علوم سياسي در کالج جان‌هاپکنيز در بلونيا گفت:
«ما به طور حتم مي‌توانيم بگوييم که متئو رنتزي از نظر سياسي برلوسکني را پويا و زنده نگه داشته است و او را احتمالا به عنوان بهترين دوستش مي‌داند.
رنتزي محتاطانه قدم برمي‌دارد چون به برلوسکني نياز دارد و همين امر باعث شده تا با اعتراضاتي از جانب شاخه چپ‌گراي حزبش مواجه شود.»
رنتزي 39 ساله به خاطر چندين لايحه از جانب نمايندگان عادي شاخه چپ حزبش به چالش کشيده شده است. اما مشکلاتش به برلوسکني و حزب تقسيم شده‌اش ربطي ندارد.
روزنامه ريپابلکيا متعلق به چپ‌ها نوشت: «اعتراضات گروه پارلماني حزب فورزا ايتاليا به يک شورش بدل شده است. ظرف يکسال حزب مذکور با تغييرات شگرفي مواجه شده است. از يک رژيم سلطنتي هرج و مرج طلب به يک گروه‌سالاري بدل شده است.»

برکناري برلوسکني از پارلمان در پي حکم گناهکاري‌اش باعث قطع يد وي از رياست حزب و بروز يک خلاء رهبري شده است.
اعضاي حزب، دو زن از زنان در «چرخه جادويي» متحدان نزديک برلوسکني را به تلاش براي استثمار و بهره‌برداري از برلوسکني و گرفتن زمام امور قدرت و حزب متهم کرده‌اند.
اين دو زن، فرانچسکا پاسکاله، دوست دختر بسيار جوان برلوسکني 77 ساله و ديگري روزاريا روسي 42 ساله هستند که دومي‌اخيرا به عنوان مدير فردي حزب فورزا ايتاليا منصوب شده است.

سارکوزي با کوهي از پرونده هاي فساد

فرانسوااولاند روزي که توانست کليد کاخ اليزه را از آن خود کند حرف‌هاي زيبا و شيريني برزبان آورد اما خيلي زود کام مردم فرانسه از رئيس‌جمهوري سوسياليست اين کشور تلخ شد.
اولاند که در موضوع اقتصاد عملکردناموفقي داشت، تلاش کرد موفقيت را در صحنه ديپلماتيک جست و جو کند و در جريان مذاکرات ايران و1+5 در ژنو زير ميز زد تا به عنوان مقصر تاخير در تفاهمنامه ژنو معرفي گردد.
کت آبي‌ها که سابقه حکمراني در قاره آفريقا را داشتند سعي کردند ضمن برخورد با القاعده آفريقا امنيت و آرامش را به مستعمرات سابق خود بازگردانند اما به موفقيت خاصي دست پيدا نکردند.
درز ماجراي عاشقانه اولاند و ژولي گيه هم که منجر به جدايي وي از بانوي اول فرانسه شد شيب سقوط فرانسوا را تندتر کرد تا وي به نامحبوب‌ترين رئيس‌جمهوري فرانسه تبديل شود.
جالب اينجاست که پيشتر نيکلاسارکوزي اين عنوان را از آن خود کرده بود. در اين ميان صعود ملي گرايان فرانسه به رهبري مارين لوپن همه نگاه‌ها را به خود خيره کرده است.
شرايط حاکم بر فرانسه بيش‌از همه کام رئيس‌جمهوري سابق را شيرين کرده است.نيکلا سارکوزي که رهبري فرانسه را از 2007 تا 2012 برعهده داشت، اعلام کرد که وي براي هدايت حزب محافظه کارش در انتخابات ماه آتي وارد، عرصه رقابت مي‌شود.
اين اقدام نيکلا سارکوزي، رئيس‌جمهور سابق فرانسه گامي‌ براي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري 2017 فرانسه است.
با اين حال سارکوزي 59 ساله با يک سري مشکلات حقوقي رو‌به‌روست اما اين مشکلات مانع وي براي بازگشت به عرصه سياسي فرانسه نشده است.
سارکوزي زماني که در سال 2012 کاخ اليزه را ترک کرد، گفت که از عرصه سياست کنار مي‌رود و راه ديگري براي خدمت به کشورش مي‌يابد.
حال فرانسوا اولاند جانشين سوسياليت‌ سارکوزي به نامحبوب‌ترين رهبر فرانسه در دوران مدرن تبديل شده است که به خاطر اقدامات وي در عرصه اقتصاد است.
حزب محافظه کار سارکوزي با نام اتحاد براي جنبش مردمي‌(UPM) دچار اختلافات داخلي بر سر رهبري حزب است.
در حالي که نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که برخي از محافظه‌کاران مي‌خواهند که سارکوزي برگردد.
وي روز جمعه در فيس بوک خود نوشت:
«تصميم گرفته‌ام تا انتخابات سياسي جديدي را به فرانسه معرفي کنم. من بسيار به فرانسه علاقمندم و براي بحث و گفت‌وگوهاي مردمي‌و آينده همکارانم بسيار مشتاقم چرا که آن‌ها امروز محکوم به انتخاب ميان نمايش بيچارگي و چشم‌انداز انزواي بي‌انتها هستند.»
اظهارات سارکوزي اشاره‌اي به دوران رياست‌جمهوري ضعيف اولاند و افزايش ميل مارين لوپن رهبر راست افراطي فرانسه براي تصدي مشاغل عالي کشورش است.

اوليويه فور، نماينده سوسياليست پارلمان فرانسه در اين باره گفت:
«معمولا وقتي مسئولي سياسي بازجويي مي‌شود، استعفا مي‌کند. اما براي نيکلا سارکوزي برعکس است، او مي‌گردد.»

ژان کريستف کامبادلي، دبير اول حزب سوسياليست فرانسه نيز گفت:
«او نخواهد توانست از عملکردش فرار کند و اين دشوارترين مرحله پيش روي اوست. او نخواهد توانست از اين پرسش فرار کند که چرا آنچه پيشنهاد مي‌دهد در زمان رياست‌جمهوري اش انجام نداده است.»

لوئي آليو، معاون رئيس حزب جبهه ملي نيز گفت: «سارکوزي فردي است که موارد زيادي براي سرزنش دارد.
خود ما چيزهاي زيادي براي سرزنش او داريم.
او گذشته و شکست را تداعي مي‌کند و به هيچ وجه نماينده سياستي براي آينده نيست.»
شمار پرونده‌هاي حقوقي عليه نيکلا سارکوزي بسيار است که از جمله آن‌ها مي‌توان به پرونده دريافت 50 ميليون يورو در جريان کمپ انتخاباتي وي اشاره کرد که از معمر قذافي، رهبر سابق ليبي دريافت کرده بود. وي همچنين متهم است که به صورت غيرقانوني از ثروتمندترين زن فرانسه که ليليان بتنکورت صاحب شرکت سورآل است، پول دريافت کرده است. در يک پرونده دو تن از مشاورانش به دليل مخفي کاري در روند تحقيقات رسيدگي به اين پرونده شکايت کرده‌اند؛ با اين حال سارکوزي تمام اتهامات خود را رد مي‌کند.
سایت مردم سالاری