به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۹۳

با پیشروی "دولت اسلامی" ۴۵ هزار پناهجوی کرد سوری وارد ترکیه شدند


دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد یکی از مناطق مرزی خود در نزدیکی آنکارا را به روی آوارگان کرد سوریه باز کرده است. در روزهای اخیر با پیشروی داعش بیش از ۴۵ هزار کرد سوری خانه‌های خود را ترک و به مرز ترکیه پناه آوردند.
دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد که در روزهای گذشته دست‌کم ۴۵ هزار کرد اهل سوریه شهرها و روستاهای خود را ترک
 و به مرز ترکیه پناه آورده‌اند. این آوارگان با پیشروی نیروهای گروه تروریستی "دولت اسلامی" برای حفظ جان خود ناچار
 به فرار شده‌اند.
نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه روز شنبه (۲۰ سپتامبر) اعلام کرد که دولت ترکیه یکی از ایستگاه‌های مرزی خود در جنوب را به روی این آوارگان کرد باز کرده است. این منطقه‌ی مرزی در نزدیکی آنکارا قرار دارد.

نیروهای "دولت اسلامی" در ۳ روز گذشته موفق شدند بسیاری از روستاهای کردنشین سوریه را به تصرف خود درآورند. درگیری‌های تازه در نزدیکی کوبانی نیز که در محاصره‌ی کامل داعش قرار دارد، موجب فرار دسته‌جمعی هزاران نفر دیگر از ساکنان این مناطق شده است.

دولت ترکیه که در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون نفر پناهجو را اسکان داده، اعلام کرده که از پذیرش پناهجویان بیشتر ناتوان است. معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت: «یکی از مرزها را باز کردیم، چون ناچار بودیم.» کورتولموش اعلام کرده که ترکیه در تلاش است تا پناهجویان بیشتری را به خاک خود راه دهد.

کمیساریای عالی حقوق پناهندگان سازمان ملل متحد از اقدام ترکیه در باز کردن یکی از مناطق مرزی برای ورود کردهای سوری تقدیر کرد. امین عواد، مدیرکل بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این نهاد گفت که این اقدام ترکیه "انسانی" و "درست" بود و باعث نجان جان هزاران تن شد.

همزمان رسانه‌ها گزارش دادند که ۳۰۰ نیروی پیشمرگه کرد از خاک ترکیه وارد خاک سوریه شدند تا با نیروهای دولت اسلامی مقابله کنند. گروه تروریستی دولت اسلامی همچنان به پیشروی در خاک سوریه و عراق ادامه می‌دهد.

د ویچه وله