به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۳

مجيد درخشانی، آهنگساز ايرانی ممنوع الخروج شد ـ خوشه چین (ویدئو)

 مجيد درخشانی: «به خاطر هدر رفتن استعداد زنان هنرمند "احساس گناه" می‌کنم.»
مهدیه محمدخانی و مجید درخشانی

مجيد درخشانی، آهنگساز ايرانی هنگامی که قصد خروج از ايران به مقصد دبی را داشت، در فرودگاه مطلع شد که ممنوع الخروج شده است.
آقای درخشانی به بی‎‌بی‌سی فارسی گفت که ماموران انتظامی امروز ۱۴ دی در فرودگاه پاسپورت او را ضبط کردند و از او خواستند که برای پيگيری موضوع ممنوع الخروجی خود به اداره گذرنامه مراجعه کند.
اعضای گروه موسيقی او به نام گروه "ماه" يا "ماه بانو" در دو ماه گذشته "چند مرتبه" از طرف مقام‌های امنيتی ايران برای بازجويی احضار شده‌اند.
مجيد درخشانی می‌گويد که ماموران به او درباره دليل توقيف گذرنامه توضيح نداده‌اند، اما بر اساس احضارها و توضيحات قبلی، دليل اين برخوردها "داشتن خواننده زن در گروه ماه و انتشار گسترده کليپ‌های موسيقی اين گروه" بوده است.
گروه ماه به سرپرستی مجيد درخشانی مهرماه ۱۳۹۲ اولين برنامه‌های خود را در اروپا اجرا کرد. اين گروه دو خواننده زن دارد.
مجيد درخشانی می‌گويد که در چند هفته گذشته، پليس امنيت ايران در رابطه با اين گروه، از او بازجويی کرده است. محور سوال‌های مطرح شده از آقای درخشانی "استفاده از خواننده زن" بوده است.
او شيوه بازجويی خود را "محترمانه" توصيف می‌کند، اما می‌گويد که با بعضی از اعضای گروه ماه "غيرمحترمانه" برخورد شده است.
بی‌بی‌سی ـ به گفته آقای درخشانی، ماموران به او گفته‌اند که پرونده‌اش به دادسرا فرستاده خواهد شد.
مجيد درخشانی که نوازنده تار و آهنگساز است، پيش از گروه ماه، گروه موسيقی خورشيد را بنيان گذاشته است و علاوه بر انتشار چند اثر با خوانندگی محمدرضا شجريان، کنسرتهای متعددی را همراه او سرپرستی کرده است.
آقای درخشانی پيشتر در گفتگو با برنامه "به عبارت ديگر" بی‌بی‌سی فارسی درباره ممنوعيت آوازخواندن زنان در ايران گفته بود که به خاطر اين ممنوعيت و هدر رفتن استعداد زنان هنرمند "احساس گناه" می‌کند.
او درباره تلاش‌هايش برای ترويج آوازخواندن زنان به بی‌بی‌سی گفته بود که پذيرفتن محدوديت‌های موجود و مخفی کردن صدای زنان "توهينی است به صدای خانم‌ها".
به گفته آقای درخشانی، "شايد اگر از ۳۰ سال پيش آقايان نمی‌پذيرفتند که فقط خودشان حضور داشته باشند و اين پنجاه درصد ديگر را هم در نظر می‌گرفتند، شرايط تغيير کرده بود".

مهدیه محمد خانی، خوشه چین (ویدئو)