به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۹۵

بزرگ‌ترین محاکمه در ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور

فتح‌الله گولن
 محاکمه غیابی گولن 
هنوز هم کسی نمی‌داند گرداننده اصلی کودتای ناکام ١٥ جولای ترکیه چه شخص یا گروهی بوده اما یک چیز حالا دیگر عیان شده است؛ ترکیه بعد از آن تلاش نافرجام نه دموکراسی دارد و نه آزادی. 
اگر ارتش، ترکیه را از آن خود می‌کرد، این کشور به عرصه تاخت‌وتاز نظامیان بدل می‌شد اما تحت حکومت اردوغان هم سرکوب حرف اول را در ترکیه می‌زند. اگرچه محاکمه کودتاچیان دور از انتظار نبود اما بسیاری از شهروندان ترکیه، از دانشگاهیان و معلمان گرفته تا روزنامه‌نگاران و مردم عادی، زنجیره‌وار سرکوب شدند و روانه زندان.
روز گذشته و در ادامه محاکمه متهمان به دست‌داشتن در کودتا، در بزرگ‌ترین دادگاه مظنونان به توطئه براندازی حکومت اردوغان، محاکمه ٢٧٠ نفر از جمله چندین افسر نظامی عالی‌رتبه در شهر ازمیر آغاز شد. براساس گزارش‌ها ١٥٢ نفر از این متهمان اکنون زندانی هستند. 

به گزارش دویچه‌وله، محکومیت این متهمان می‌تواند بسیار سنگین باشد و امکان صدور حکم‌های دو بار حبس ابد برای هر متهم وجود دارد. بر اساس این گزارش بیشتر متهمان نظامی هستند و بعضی از آنها افسران ارشد ترکیه بوده‌اند؛ افرادی مانند ژنرال ممدوح حق بیلان، فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه. به گزارش خبرگزاری «آنادولو» در ترکیه، این افراد متهم به «تلاش برای سرنگونی حکومت قانون» و «عضویت در سازمانی تروریستی» شده‌اند. 

یکی از متهمان فتح‌الله گولن، یکی از مخالفان سرسخت رجب طیب اردوغان و رهبر جنبش اسلام‌گرای «خدمت» است که آنکارا آن را سازمانی تروریستی می‌خواند اما این گروه می‌گوید سازمانی صلح‌آمیز است که اسلام میانه‌رو را ترویج می‌کند. فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید، در گذشته یکی از نزدیکان مهم اردوغان بود و نقش پررنگ او در قدرت‌گرفتن حزب عدالت و توسعه را نمی‌توان نادیده گرفت با این حال از حدود سال ٢٠١٣ تنش میان جنبش گولن و حزب عدالت و توسعه آغاز شد و رفته‌رفته بالا گرفت و در نهایت گولن که شخصیتی بانفوذ در میان گروهی از مسلمانان ترکیه است، به یکی از منتقدان کلیدی رجب طیب اردوغان بدل شد.  
گولن در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند و در پی کودتای نافرجام ماه جولای، رجب طیب اردوغان و دیگر دولتمردان این کشور خواستار استرداد او از آمریکا شدند اما دولت اوباما زیر بار این درخواست نرفت. اکنون و با روی‌کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده، اردوغان امیدوار است تحویل گولن به ترکیه به سرعت انجام شود تا دولت ترکیه بتواند او را در این کشور محاکمه کند. 
دولت ترکیه روز دوشنبه پرونده دیگری علیه این واعظ و مدرس علوم دینی به آمریکا فرستاد تا امکان تحویل او به ترکیه افزایش یابد.