به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۷

درخواست آمریکا برای استرداد مدیر مالی هوآوی به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران

وانژو منگ چهل و شش ساله، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، دختر بنیان‌گذار این شرکت
دادگاه ونکوور اعلام کرد که دادستانان ایالات متحده خواستار استرداد و محاکمه وانژو منگ، مدیر مالی شرکت هوآوی، به اتهام پنهان‌کاری در رابطه با فروش تجهیزات تکنولوژیک به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا شده‌اند.
وانژو منگ چهل و شش ساله مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی دختر بنیان‌گذار این شرکت نیز هست، شرکتی که بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است و دستگاه اطلاعاتی آمریکا آن را مرتبط با حکومت چین می‌داند.

وی روز اول دسامبر، برابر با دهم آذر ماه، به درخواست ایالات متحده در کانادا بازداشت شد و از آنجا که این اقدام نگرانی‌ها درباره تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین را افزایش داد بر بازار جهانی سهام نیز تاثیر گذاشت.

دادگاه ونکوور در جلسه روز جمعه رسیدگی به این پرونده اعلام کرده که تحقیقات ایالات متحده ناظر به گزارش پنج سال قبل خبرگزاری رویترز است که عنوان کرده بود هوآوی از شرکت هنگ‌کنگی اسکای‌کام برای تجارت با ایران استفاده کرده در حالی که آن زمان ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار داشت.

هوآوی پیش از این نقض تحریم‌های غرب علیه ایران را رد کرده بود. جلسه روز جمعه دادگاه ونکوور به این منظور برگزار شد که آیا وانژو منگ می‌تواند به قید ضمانت آزاد شود یا خطر فرار وی وجود دارد و از این رو باید در بازداشت ماند.

ایالات متحده شصت روز زمان دارد تا به صورت رسمی درخواست استرداد وانژو منگ را مطرح کند و در این مدت قاضی کانادایی بررسی خواهد کرد که شواهد علیه او تا چه حد معتبر است. در نهایت نیز وزیر دادگستری کانادا تصمیم می‌گیرد که او را به آمریکا مسترد کند یا نه.

وانژو منگ اگر به آمریکا مسترد شود می‌تواند به اتهام تبانی برای کلاهبرداری تا سی سال حکم زندان دریافت کند.
دادستان کانادا در جلسه روز جمعه مخالفت خود را با آزادی وی به قید ضمانت اعلام کرد و گفت که احتمال فرار متهم وجود دارد چرا که او قید و بندهای اندکی در ونکوور دارد و ثروت خانواده او نیز به این معناست که برایشان اهمیتی نخواهد داشت اگر چند میلیون دلار از دست بدهند.

پیش از این دولت چین خواستار آزادی وانژو منگ شده بود. پکن تاکید دارد که او «هیچ قانون کانادایی یا آمریکایی را نقض نکرده است».
رادیو فردا