به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۹۷

مراسم گرامیداشت مختاری و پوینده با دخالت مأموران امنیتی لغو شد

گفت‌و‌گوی رادیو زمانه با سهراب مختاری

سهراب مختاری در گفت‌و‌گو با «زمانه» تأیید کرد که مراسم گرامیداشت محمد مختاری و محمدجعفر پوینده به خاطر دخالت نیروهای امنیتی برگزار نشد. آذر امسال بیستمین سالگرد قتل‌ سیاسی این دو روشنفکر برجسته ایرانی است.

محمد مختاری، پدر سهراب، و محمدجعفر پوینده دو تن از نویسندگانی هستند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی در ۱۳۷۶ به دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.
طبق سنت سالانه، کانون نویسندگان ایران در فراخوانی اعلام کرده بود که امروز جمعه ۱۶ آذر ساعت ۳ بعدازظهر برای گرامیداشت یاد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده به امامزاده طاهر کرج می‌روند و بر سر مراز این دو تن ادای احترام می‌کنند.
هرچند برگزاری مراسم سالگرد داریوش فروهر و پروانه اسکندری با حضور پرشمار مردم و فعالان امیدها برای برگزاری آزادانه سالگرد روشنفکران به‌قتل‌رسیده را کمی افزایش داده بود، مراسم کانون نویسندگان با دخالت مأموران امنیتی لغو شد.
به گفته سهراب مختاری، «متأسفانه همان‌طور که انتظار می‌رفت، امروز نیز همچون سال‌های پیش با حضور پرشمار مأموران انتظامی و امنیتی از برگزاری مراسم جلوگیری کردند و حتی راه‌های رسیدن به گورستان را مسدود کرده بودند. مأموران امنیتی به هیچ کس اجازه ورود به گورستان را ندادند و کسانی را که زودتر داخل شده بودند، بیرون کردند.»
در ادامه این گفت‌و‌گو از سهراب مختاری پرسیدیم که روند دادخواهی قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی در ایران را چه در میان مردم و چه از منظر حکومتی چه طور ارزیابی می‌کند. او توضیح داد که نزدیکان به حکومت همچنان به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی به چشم امنیتی می‌نگرند و از فاش شدن حقیقت جلوگیری می‌کنند.
سهراب مختاری گفت دادگاه این قتل‌های سیاسی در واقع برای محافظت از چهره‌های ارشد نظام و تلاش برای فاش نشدن حقیقت برگزار شد. به باور او، نزدیکان به حکومت همچنان به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای سیاسی به چشم امنیتی می‌نگرند و از فاش شدن حقیقت جلوگیری می‌کنند و همین نگاه امنیتی به خودسانسوری در جامعه و روند کند دادخواهی درباره پرونده این قتل‌ها دامن زده. او اصلاح‌طلبان را نیز به قربانی‌کردن حقیقت به پای مصلحت‌اندیشی برای حفظ نظام متهم می‌کند.
سهراب مختاری اما در انتها تأکید کرد که تجربه‌های مشابه نشان داده روند دادخواهی نه فقط طولانی و زمان‌بر است که باید به یک مطالبه گسترده اجتماعی بدل گردد.