به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۷

لوموند: فرانسه از تحولات سوریه کنار گذاشته شده است

ایرنا - روزنامه فرانسوی «لوموند» روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به این که تحولات در منطقه خاورمیانه با سرعت بسیار زیادی در حال وقوع است، اعلام کرد که فرانسه بطور کامل از تحولات سوریه کنار گذاشته شده است.
در این گزارش آمده است، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از سوریه، با واکنش منفی متحدان اروپایی وی از جمله «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روبه رو شد. 
اکنون نیروهای فرانسوی در سوریه تلاش می کنند با گشت زنی های مداوم خود در برخی شهرهای سوریه، آنهم با خودرویی که پرچم فرانسه بر روی آن نصب شده است، حضوری نمادین داشته باشند اما واقعیت چیز دیگری است. باید گفت که فرانسه در سوریه کاملا منزوی شده است.
گرچه کردهای سوریه از رئیس جمهوری فرانسه خواسته‌اند تا در غیاب آمریکا از آنها حمایت کند اما این موضوع بیشتر جنبه نمادین دارد.

در گزارش لوموند آمده است: اصرار پاریس بر باقی ماندن در سوریه به دلیل حمایت از نیروهای عرب - کردی است که نقش اساسی در مبارزه با تروریست های داعش داشته‌اند. 
لوموند در ادامه این پرسش را مطرح می کند که آیا در شرایطی که آنکارا نیروهای خود را به طور گسترده در مرز ترکیه و سوریه مستقر کرده و کردهای سوریه نیز در مذاکره با دمشق به توافقی رسیدند که از سوی مسکو شدیدا حمایت شده، آیا فرانسه می‌تواند از این پس در مقابل متحدانش نشان دهد که کشوری قابل اعتماد است؟
کارشناسان و تحلیلگران فرانسوی با استناد به نقش محدود پاریس در تحولات خاورمیانه بعد از ماجرای حمله یکجانبه آمریکا به عراق و دست رد فرانسه به سینه آمریکا برای همراهی کردن این کشور، معتقدند که اگر آمریکا خاک سوریه را ترک کند، فرانسه نمی تواند در سوریه باقی بماند.

آنها معتقدند که در صورت خروج آمریکا از سوریه، فرانسه ابزار لازم را برای ماندن در این کشور ندارد. وانگهی اشاره این کارشناسان به امکاناتی است که آمریکایی‌ها در اختیار نیروهای نظامی فرانسوی در سوریه قرار داده‌اند، از جمله بالگردهای آمریکایی که برای انتقال نیروهای زخمی از آنها استفاده می‌شود. نیروهای نظامی فرانسوی در واقع در این زمینه کاملا به نیروهای آمریکایی وابسته هستند.

لوموند افزود، در واقع باید گفت که با خروج آمریکا از سوریه، فرانسه به بن بستی سیاسی در سوریه خواهد رسید؛ بن بستی که فقط به انزوای بیشتر نظامیان فرانسوی در سوریه منجر می شود.
این در حالیست که «ناتالی لوآزو» وزیر امور اروپایی جمهوری فرانسه چندی پیش بر لزوم ادامه ماموریت نظامیان کشورش در سوریه تاکید کرده بود. 

این مقام فرانسوی با اشاره به حمله اخیر استراسبورگ فرانسه گفت: مبارزه علیه تروریسم هنوز ادامه ندارد و بر خلاف آنچه که ترامپ تصور می کند، پایان نیافته است؛ مبارزه علیه تروریسم در سال های گذشته پیشرفت های بسیار زیادی داشته و در سوریه نیز نیروهای ائتلاف موفقیت های زیادی در مبارزه با تروریسم داشته اند، اما نبرد همچنان (در سوریه) ادامه دارد و تا پیروزی نهایی ما در آنجا می مانیم.

دهها نظامی فرانسوی هم اکنون در شمال شرق سوریه در استان الحسکه و بدون هماهنگی با دولت دمشق حضور دارند.
به گزارش ایرنا، منابعی در وزارت خارجه آمریکا چندی قبل اعلام کردند که واشنگتن در تدارک برای خارج کردن کامل نیروهایش از شمال سوریه است. 

آمریکا دارای ۱۹ پایگاه نظامی در منطقه شرق سوریه و نزدیک مرزهای مشترک این کشور با عراق است که مهم ترین آنها پایگاه التنف (در جنوب شرق) است.

ایرنا