به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۸

سیل ایران؛ در آبادان، خرمشهر و شادگان حالت فوق‌العاده اعلام شد

"مد غیرطبیعی" باعث شده تا در آبادان، خرمشهر و شادگان حالت فوق‌العاده اعلام شود.
زین‌العابدین موسوی، فرماندار آبادان، به ساکنان مناطق حاشیه شط العرب (اروندرود) و رودخانه بهمنشیر هشدار داده است که مراقب بالا آمدن سطح آب باشند.
کورش مودت، سرپرست فرمانداری خرمشهر نیز هشدار داده که از روز شنبه تا سه‌شنبه احتمال بالا آمدن آب دریا و در نتیجه رودخانه‌ها ساکنان اطراف رودخانه‌های خوزستان را تهدید می‌کند.
سازمان هواشناسی ایران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که علاوه بر بارش باران، در مناطق سردسیر و کوهستانی غرب و شمال غرب ایران، خطر برف و کولاک وجود دارد.
این سازمان درباره خطر آب‌گرفتگی جاده‌های مناطق حاشیه دریای خزر نیز هشدار داده است.
در لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هشدار داده است که "دیواره‌های حفاظتی شهرهای معمولان و پلدختر در سیل امسال تخریب شده" و اگر بارشی معادل ۵۰ میلی‌متر طی ۱۲ ساعت رخ دهد، خطر آب‌گرفتگی، به ویژه در پلدختر و معمولان وجود دارد.
سیل‌های یک ماه اخیر در ایران بیش از ٧٠ کشته بر جای گذاشته است و ده‌ها مسیر ارتباطی در مناطق مختلف همچنان مسدود است.
ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در اهواز، ابراز نگرانی کرده که سیل اخیر زمینه‌ساز بازگشت بیماری‌های واگیرداری شود که پیش از این ریشه‌کن شده بودند.
او هشدار داده که پس از فروکش آب‌گرفتگی‌ها نیز باید اقداماتی انجام شود تا بیماری‌های واگیردار، به خصوص بیماری‌های گوارشی، مهار شوند.
خطر آب‌گرفتگی باعث تخلیه مناطقی در استان خوزستان شده است.

روز پنجشنبه روستای صراخیه با دستور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، تخلیه شد.
مشخص نیست که فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه چه مسئولیتی در مدیریت بحران سیل دارد.
در روزهای اخیر گروه‌هایی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان، به مناطق سیل‌زده ایران اعزام شده‌اند.
ورود این نیروها به ایران انتقادهایی را در پی داشته و از جمله دو نماینده مجلس به آن اعتراض کرده و خواهان توضیح مقام‌های مرتبط شده‌اند.
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، به وبسایت جماران گفته حضور شبه‌نظامیان شیعه عراق، تنها به واسطه نیاز به تجهیزات سنگین آنها بوده است.
آقای شریعتی گفت: "هیچ نیروی انسانی به کشور نیامده، بلکه مسئولین نیروهای عراقی به همراه ماشین آلات خود به کشور آمده و تشریف هم بردند. مسلما راننده بیل مکانیکی از خود این نیروها بودند. ماشین آلات نیروهای عراقی، قیمتی بوده و آنها این حق را دارند که این ماشین آلات را به تنهایی دست ما ندهند."
محموله‌های کمکی از کشورهای دیگر نیز به ایران ارسال شده است.
روز جمعه یونیسف اعلام کرد که اولین کاروان کمک‌های این سازمان وارد ایران شده است.
کمک‌های یونیسف شامل واکسن‌هایی است که برای مقابله با بیماری‌های واگیردار استفاده می‌شوند، و همچنین یخدان‌های نگهداری داروها.

هدایت‌الله خادمی، یکی از نمایندگان استان خوزستان، گفته ٣٠٠ هزار واحد مسکونی در این استان آسیبب دیده و قابل سکونت نیست.
او گفته است: "خسارت سیل اگر از جنگ تحمیلی بیشتر نباشد برابر است زیرا تمامی دار و ندار و کشاورزی و دام‌های مردم که وسیله معیشتشان بود، از بین رفت."

بی بی سی  فارسی