به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۸

آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفت ایران را تمدید نکرد

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد.

دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت کاخ سفید اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در همکاری و تعامل با شرکای آمریکا کمبود نفت در بازارهای جهان را جبران می‌کنند.

در یک نشست خبری که بعد از انتشار بیانیه کاخ سفید برگزار شد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت:

« آمریکا دیگر استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت. تحریم‌ها ایران را از ۱۰ میلیارد دلار درآمد محروم کرده‌ است. واشنگتن تلاش می‌کند کل صادرات نفت ایران را قطع کند. عرضه نفت در بازار جهانی در وضعیت مناسبی قرار دارد.»

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی متعهد شده‌اند کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند:

«عربستان و امارات به ما تأکید کردند هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه هفته گذشته با شیخ محمد، ولیعهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کرد. یکی از موضوعاتی که در این گفت‌وگو مطرح شد تحریم نفتی ایران بود. دو روز پیش از این گفت‌وگو ترامپ قطعنامه‌ کنگره را که خواهان توقف حمایت نظامی و تسلیحاتی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بود وتو کرد.

نوامبر سال گذشته/آبان ۹۷ هشت کشور مشمول این معافیت‌ها شده بودند. یونان، ایتالیا و تایوان در این مدت خرید نفت از ایران را قطع کرده‌اند. چین، ژاپن، هند، ترکیه و کره جنوبی می‌بایست خرید نفت از ایران را به صفر برسانند وگرنه شامل تحریم‌های اقتصادی آمریکا می‌شوند.

دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اسفند ۹۷ تهدید کرده بود که چنانچه صدور نفت ایران به صفر برسد، ایران تنگه هرمز را مسدود می‌کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نیز در سخنانی آمریکا را تلویحاً تهدید کرده بود که با توقف صادرات نفت ایران، تنگه هرمز و باب‌المندب نیز مسدود می‌شود. فرمانده نیروی دریایی سپاه، دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت، چند ساعت قبل از صدور بیانیه کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه العالم یک بار دیگر اعلام کرد:

 «تنگه هرمز بر پایه قوانین بین‌المللی، گذرگاه دریایی است و چنانچه از به‌کارگیری آن منع شویم، آن را خواهیم بست.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریما در نشست خبری دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت خود در واشنگتن در پاسخ به این تهدیدات گفت:

«در صورتی که آمریکایی‌ها از جانب ایرانی‌ها مورد حمله قرار بگیرند، به صورت جدی پاسخ می‌دهیم.»

شامگاه گذشته واشنگتن پست به نقل از چند مقام فعلی و سابق دولت آمریکا گزارش داده بود که مایک پمپئو مبتکر سیاست به صفر رساندن صدور نفت ایران است. او در تعامل با ترامپ این سیاست را پیش می‌برد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اوایل آوریل/فروردین اعلام کرده بود که در معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران تجدید نظر می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در بازارهای جهانی ۲,۶ درصد افزایش یافت و به ۷۳,۸۷ در هر بشکه رسید.

رادیو زمانه