به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۹۸

وقوع دهمین انفجار در سریلانکا و تعطیلی کلیساها در این کشور

معرفی اشتباهی 'مظنون' آمریکایی
بامداد پنجشنبه ٢٥ آوریل/٥ اردیبهشت، با وقوع انفجاری دیگر در شهر "پوگودا" واقع در چهل کیلومتری شرق "کلمبو" پایتخت سریلانکا، تعداد حملات انفجاری در این کشور از روز عید پاک تا کنون به ده مورد رسیده است.


تحقیقات پلیس دربارۀ عاملین انفجارها ادامه دارد و مقامات مسیحی سریلانکا اعلام کرده اند که کلیساهای کاتولیک این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود. این در حالیست که گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات انتحاری را بر عهده گرفته است.

سخنگوی پلیس کلمبو اعلام کرد که انفجار اخیر در شرق پایتخت سریلانکا، تلفاتی را در پی نداشته است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این بمب یک بمب کنترلی مانند دیگر بمب های منفجر شده در روزهای پیشین نبوده است.

همچنین روز پنجشنبه در پی دریافت هشدارهایی امنیتی، کارکنان بانک مرکزی سریلانکا، مجبور به تخلیۀ این ساختمان شدند.

وقوع انفجارهای اخیر در کلمبو پایتخت سریلانکا و حومۀ آن تا کنون منجر به کشته شدن دست کم ۳۵۹ نفر و مجروح شدن ٥٠٠ تن شده است و از مرگبارترین حملات تروریستی در جهان از زمان حادثۀ ١١ سپتامبر ٢٠٠١ به شمار می رود.

به دنبال حملات انفجاری اخیر در سریلانکا، مقامات مسیحی این کشور روز پنجشنبه اعلام کردند که کلیساهای کاتولیک این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

پلیس سریلانکا پیش از این شمار مهاجمان حملات انتحاری را ۹ نفر از جمله یک زن اعلام کرده بود که تا کنون هویت هشت تن از مهاجمان شناسایی شده است.

بنا بر اعلام پلیس تا کنون ٧٥ نفر به ظن ارتباط با سازمانهای تروریستی در رابطه با این حملات انفجاری دستگیر شده‌اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی داعش که پیش از این در روز سه‌شنبه مسئولیت حملات مرگبار سریلانکا را برعهده گرفته بود، روز پنج‌شنبه ویدئویی را در سایت اعماق منتشر کرد که درآن هشت مرد زیر پرچم داعش ایستاده بودند و هفت نفر از آنها صورتهای خود را پوشانده و وفاداری خود را به رهبر داعش اعلام می کردند.

گفته می‌شود هویت هشتمین مرد که صورت خود را در این ویدئو نپوشانده، شناسایی شده است. وی که زهران هاشم نام دارد، واعظی اهل شرق سریلانکا و دارای باورهای مذهبی افراطی است و احتمال می رود سرکردگی حملات اخیر را عهده دار بوده باشد.

هفتاد درصد جمعیت سریلانکا را بوداییان و هفت درصد را مسیحیان تشکیل می دهند و بدین ترتیب مسیحیان در این کشور یک گروه اقلیت محسوب می‌شوند.

رادیو بین المللی فرانسه 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انفجارهای سریلانکا؛ کشته شدن 'مهره اصلی'، معرفی اشتباهی 'مظنون' آمریکایی
مقامات سریلانکا گروه تحت رهبری ظهران هاشم را مسئول انفجارهای عید پاک دانسته‌اند

رئیس جمهوری سریلانکا گفته است که مهره اصلی بمب‌گذاری‌های اخیر در این کشور در حین عملیات انتحاری کشته شده و پلیس سریلانکا اعلام کرده یک زن آمریکایی را به اشتباه به عنوان یکی از مظنونان مرتبط با این عملیات معرفی کرده است.

روز جمعه، ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل)، مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا گفت که ظهران هاشم که از او به عنوان طراح و مهره اصلی عملیات انتحاری روز عید پاک نام برده شده در جریان همین عملیات کشته شده است.

روز یکشنبه گذشته، سه کلیسا و سه هتل مجلل در شهرهای کلمبو، پایتخت، و باتیکالوا در شرق سریلانکا، هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفتند.

رئیس جمهوری سریلانکا گفت که نهادهای اطلاعاتی دریافته‌اند که ظهران هاشم و یک فرد دیگر به نام الهام ابراهیم در بمب‌گذاری هتل شنگری-لا شرکت داشتند و هر دو نفر در این انفجار کشته شده‌اند.

به گفته مقامات اطلاعاتی سریلانکا، ظهران هاشم رهبری گروه "جماعت ملی توحید" را برعهده داشت و این گروه بمب‌گذاری‌های اخیر را طراحی و اجرا کرده بود.

در نوار ویدیویی که سایت متعلق به گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) منتشر کرده، ظهران هاشم همراه با هفت نفر دیگر هنگام بیعت با ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، دیده می‌شوند.

از زمان بمب‌گذاری‌های یکشنبه، نیروهای امنیتی سریلانکا در جستجوی ظهران هاشم بودند با این هدف که از طریق بازداشت و بازجویی از او، ارتباط سازمانی بمب‌گذاران و برنامه‌های احتمالی آنان معلوم شود. رئیس جمهوری سریلانکا گفته است که پلیس در صدد یافتن حدود صد و سی نفر در ارتباط با این حملات است.

در جدیدترین آمار از تلفات این بمب‌گذاری‌ها، شمار کشته شدگان ۲۵۳ نفر اعلام شده که از رقمی که قبلا اعلام شده بود کمتر است. به گفته مقامات سریلانکا، به دلیل شدت انفجار، شناسایی اجساد دشوار بوده و در مواردی، شمارش دوباره صورت گرفته است.

روز جمعه همچنین اعلام شد که رئیس پلیس سریلانکا نیز به خاطر کوتاهی در پیش‌بینی و اقدام برای جلوگیری از این حملات از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

نهادهای امنیتی متهم شده‌اند که هشدارهایی را که بعضی از کشورهای خارجی از جمله هند در مورد حملات قریب‌الوقوع در اختیار آنان قرار داده بودند نادیده گرفتند و برای جلوگیری از این حملات اقدام لازم را نکردند.

پیشتر، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع و بازرس کل پلیس هم با اعلام اینکه مقامات ارشد امنیتی باید مسئولیت کوتاهی در جلوگیری از این عملیات را برعهده بگیرند از سمت خود کناره‌گیری کردند.

مظنون اشتباهی
همچنین روز جمعه پلیس سریلانکا اعلام کرد که در اعلامیه حاوی فهرست افراد مظنون به ارتباط با بمب‌گذاری که همراه با تصاویر آنان منتشر شده، اشتباهی رخ داده است. در این اعلامیه که با هدف جلب همکاری مردم در یافتن و بازداشت مظنونان از رسانه‌های همگانی پخش شده، تصاویر و اسامی سه مرد و سه زن دیده می‌شود.


پلیس سریلانکا تایید کرده است که تصویر یکی از زنان که با روسری در این اعلامیه دیده می‌شود متعلق به یک شهروند مسلمان آمریکایی است که والدین او از مهاجران سریلانکایی هستند. او در سال ٢٠١٥ در نامه‌ای به دونالد ترامپ از موضع او نسبت به مسلمانان انتقاد کرده بود. این شهروند آمریکایی در توییتر خود اشتباه پلیس سریلانکا را یادآور شده و گفته است که طرفدار داعش نیست.

بی بی سی  فارسی