به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۸

جو بایدن

نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد
جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا پس از ماه‌ها گمانه زنی سرانجام اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور شرکت کند.

آقای بایدن در ویدیویی هشدار داد که "ارزش‌های اصلی ملت آمریکا ... دمکراسی ما و هر چیزی که باعث شده آمریکا، آمریکا شود در معرض خطر قرار دارد."

آقای بایدن ۷۶ ساله وارد مسابقه‌ای پر رقابت با هم حزبی‌هایش برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شده است.

پیش از او ۱۹ نفر دیگر از حزب دموکرات از جمله سناتورها الیزابت وارن، کاملا هریس و برنی ساندرز اعلام کردند که قصد دارند وارد کارزار انتخاباتی شوند.

آقای بایدن در سخنانش از واکنش‌های بسیار انتقادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال شورش‌های مرگبار راست گرایان افراطی در شارلوتزویل در ویرجینا در سال ۲۰۱۷ یاد کرد.

او گفت: "معتقدم که تاریخ به چهار سال دوره این رئیس جمهوری و تمامی آنچه را که در بر می‌گیرد به عنوان یک برهه انحرافی در زمان نگاه خواهد کرد."

اما "اگر ما به دونالد ترامپ فرصت هشت ساله در کاخ سفید بدهیم او برای همیشه و از اساس، شخصیت این ملت را از آن چه که هست، تغییر خواهد داد و من نمی‌توانم بایستم و نظاره گر چنین اتفاقی باشم."

آقای بایدن از بسیاری از نامزدهای دمکرات با تجربه‌تر است.

جو بایدن به مدت شش دوره در مجلس سنای آمریکا حضور داشت. او در دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، معاون او بود و در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تلاش ناموفق داشت.

او در سال ۲۰۱۶ پس از مرگ پسر ۴۶ ساله‌اش به دلیل تومور مغزی، از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

از زمان دوران خدمتش به عنوان معاون رئیس جمهوری از محبوبیت نسبی در بین دموکرات‌ها برخوردار بوده است. در برخی از مسائل از جمله ازدواج همجنسگرایان او پیشروتر از اوباما بود.

اما سن آقای بایدن یک مسئله است. اگر رئیس جمهور شود، در روز تحلیف ۷۸ ساله خواهد بود، یعنی مسن ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، و این در حالی است که بسیاری از رای دهندگان دموکرات به دنبال نسلی جوان‌تر برای به جنب و جوش انداختن این حزب هستند.

جوبایدن کیست؟

معاون رییس جمهوری آمریکا در ۲۹ سالگی وارد مجلس سنای آمریکا شد و تلاش های زیادی برای حل اختلاف های دو حزب انجام داده است.

وی در مدت حضورش در مجلس سنا، ریاست کمیته روابط خارجی را بر عهده داشت.

جو بایدن در سال ۱۹۴۲ میلادی در شهر اسکراتون ایالت پنسیلوانیا در خانواده ای کاتولیک به دنیا آمد اما والدینش زمانی که وی ۱۰ سال داشت از به ایالت دلاوار نقل مکان کردند

جو بایدن در دوران کودکی لکنت زبان داشت، اما بعدها این مشکل او برطرف شد.

او در دانشگاه دِلاور در رشته علوم سیاسی و تاریخ تحصیل کرد و سپس در دانشگاه سیراکیوز حقوق خواند.

بی بی سی