به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۹۸

'رهبر داعش' بعد از پنج سال در ویدئویی ظاهر شد

مردی که تصور می شود ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، باشد بعد از پنج سال در یک ویدئوی تبلیغاتی ظاهر شده و در پی شکست های سنگین این گروه در عراق و سوریه قول گرفتن انتقام را داده است.
او در ویدئوی تازه به شکست گروه تحت امر خود موسوم به "دولت اسلامی" در شهر باغوز سوریه، که آخرین پایگاه داعش در منطقه بود، اذعان می کند. زمان دقیق تهیه این ویدئو معلوم نیست اما ابوبکر بغدادی در آن علاوه بر اشاره به باغوز درباره حملات اخیر سریلانکا هم حرف می زند. 
داعش که می گوید این فیلم در ماه آوریل ضبط شده آن در شبکه رسانه ای خود "فرقان" منتشر کرد.
اما او پافشاری می کند که عملیات داعش علیه غرب بخشی از یک "نبرد طولانی" است و داعش "انتقام" خون سربازان خود را خواهد گرفت.
به گزارش رویترز بغدادی در این ویدئو می گوید که حملات روز عید پاک در سریلانکا برای انتقام از شهر باغوز انجام شد.
او همچنین می گوید پیکارجویانی در بورکینا فاسو و مالی با داعش بیعت کرده اند، و با اشاره به تظاهرات های اخیر سودان و الجزایر می گوید که جهاد تنها راه چاره مقابله با "جباران" است. رهبران هر دو کشور در پی اعتراضات مسالمت آمیز عمومی از قدرت خلع شده اند.
با این حال تصویر بغدادی در اواخر ویدئو دیگر دیده نمی شود و فقط صدای او در اشاره به حملات سریلانکا پخش می شود، که نشان می دهد احتمالا این بخش بعد از تهیه ویدئوی اصلی ضبط شده است.
بغدادی که اصلا عراقی و نام واقعی او "عواد ابراهیم البدری" است در این ویدئو ریش بلندی دارد و آهسته صحبت می کند.
او آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در شهر موصل در انظار عمومی ظاهر شده بود، جایی که شروع "خلافت اسلامی" در بخش هایی از سوریه و عراق که در آن زمان تحت کنترل داعش بود را اعلام کرد.
در این فاصله چند بار گزارش هایی از جراحت یا مرگ او منتشر شده بود.
آخرین باری که صدایی از او پخش شد در ماه اوت بود، هشت ماه بعد از آنکه عراق شکست داعش را اعلام کرد.

مارتین پیشنس خبرنگار بی بی سی می گوید او در آن نوار صوتی ظاهرا سعی داشت به شکست های سنگین این گروه اشاره ای نکند.
اما او در ویدئوی ۱۸ دقیقه ای تازه مستقیما به آن شکست ها می پردازد.
او گفت "نبرد باغوز تمام شد" اما می افزاید "پس از آن نبردهای دیگری در پیش است."
به گزارش رویترز او می گوید که داعش درگیر یک "جنگ فرسایشی" است.

سرنوشت 'خلافت اسلامی' بغدادی
داعش در اوج قدرتش حدود ۸۸ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده بود.
رشته شکست های جدی این گروه در سال ۲۰۱۶ شروع شد و سال بعد از شهر موصل عراق بیرون رانده شد. به این ترتیب بغدادی و پیروانش از پایگاهی که در آن اعلام "خلافت" کرده بودند محروم شدند.
این گروه در ماه اکتبر ۲۰۱۸ از شهر رقه، مهم ترین پایگاهش در سوریه، هم رانده شد. شکست های داعش در سراسر ۲۰۱۸ ادامه داشت که با عقب نشینی آن از باغوز به اوج رسید.
"نیروهای دمکراتیک سوریه" تحت هدایت کردها در ماه مارس ۲۰۱۹ کنترل باغوز را به دست گرفتند و پایان "خلافت" داعش را اعلام کردند.
ابوبکر بغدادی کیست؟
او در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرا در استان صلاح الدین عراق به دنیا آمد.
گفته می شود که او در کودکی عشق زیادی به تلاوت قرآن و یادگیری قوانین شرع داشت، و اعضای خانواده اش را به خاطر کوتاهی در ادای فرایض دینی سرزنش می کرد.
گفته می شود او در دوره فوق لیسانس در دانشگاه صدام حسین، زمانی که به ادامه تحصیل در رشته مطالعات قرآنی می اندیشید با گروه های تندرو اسلام گرا در هم آمیخت.
در پایان سال ۲۰۰۰ او کاملا به جهادگرایی سلفی روی آورده بود و به همکاری با القاعده در عراق پرداخت - گروهی که "دولت اسلامی" از آن سر بر آورد.