به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۸

پلیس فرانسه تظاهرات "جلیقه زردها" را در مراکز تاریخی معینی در این کشور، ممنوع اعلام کرد

بیست‌ و چهارمین شنبه تظاهرات جلیقه زردها در پاریس پایتخت فرانسه. شنبه ٧ اردیبهشت/‌ ٢٧ آوریل٢٠۱٩
دو روز پس از اعلام برنامۀ اصلاحاتی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به مطالبات "جلیقه زردها"، پلیس فرانسه برای بیست‌ و چهارمین پردۀ این جنبش اعتراضی، تظاهرات در مراکز تاریخی شهرهای مختلفی در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

شمار زیادی از شخصیت‌های فعال در جنبش اعتراضی "جلیقه زردها"، روز جمعه ٢۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت، در واکنش به سخنرانی و برنامۀ اصلاحاتی اعلام‌شده توسط امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در شامگاه پنجشنبه، هواخواهان خود را به حضور گسترده در بیست و چهارمین پردۀ تظاهرات در روز شنبه ٢٧ آوریل دعوت کردند.

در حالی که یک ماه مانده به انتخابات پارلمانی اروپا، این بار بر خلاف هفتۀ گذشته که شهر "تولوز" صحنۀ پررنگ تظاهرات "جلیقه زردها" بود، در شهر استراسبورگ که مقر اصلی پارلمان اروپا در آن واقع شده است، معترضین به تظاهراتی در ابعاد ملی و بین‌المللی فراخوانده شده‌اند تا حتی معترضین آلمانی و بلژیکی را نیز برای پیوستن به این جنبش ترغیب نمایند.

این در حالیست که بنا به گفتۀ یکی از نیروهای امنیتی، وجود هیچ جنبش سازمان دهی‌ شدۀ خارجی در روز جمعه گزارش نشده است.

پلیس فرانسه برای جلوگیری از اغتشاش و تخریب، تظاهرات در مراکز تاریخی معینی را در شهرهای مختلف فرانسه همچون اطراف ساختمان "پارلمان اروپا" در استراسبورگ، میدان "کپیتول" در شهر "تولوز"، مراکز شهرهای "لیل"، "رِن" و "روان" و همچنین خیابان "شانزه‌لیزه" و اطراف "کلیسای نوتردام" و ساختمان "مجلس ملی" در پاریس، ممنوع اعلام کرده است.

"اینگرید لُوَوَسور" یکی از اعضای قدیمی و فعال جنبش "جلیقه زردها"، تدابیر اصلاحاتی امانوئل ماکرون را رضایت‌بخش و کارآمد ندانسته و گفت: «بعید به نظر می‌رسد که این جنبش اعتراضی خاموش شود؛ آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، نشان‌دهندۀ نارضایتی مردم فرانسه است و این جنبش فرونشانده نخواهد شد».

طبق اعلام وزارت کشور فرانسه، شنبۀ گذشته ٢٧ هزار و ٩٠٠ نفر در بیست و سومین پردۀ اعتراضات "جلیقه زردها" شرکت کردند که از این میان ٩ هزار نفر در تظاهرات پاریس حضور یافته بودند.