به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۸

بهانه جدید برخورد با دانشجویان؛ کارهای خلاف اخلاق در فضای مجازی

صحبت‌های دیروز مدیرکل امور دانشجویان داخل کشور وزارت علوم درباره با جزییات اصلاحات آیین نامه انضباطی دانشجویان موجی از انتقادها را در فضای مجازی به دنبال داشت.

اتفاقاً بخشی از این تغییرات اعمال شده در این آئین‌نامه هم به خود فضای مجازی و استفاده دانشجویان از آن برمی‌گشت.  به گفته جاماسب نوذری، از این به بعد و بر اساس تغییراتی که در آئین نامه انضباطی دانشجویان اعمال شده، «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»

این مقام وزارت علوم البته هیچ توضیحی درباره روش تشخیص  تصاویر و کارهای غیر اخلاقی در فضای مجازی نداد امّا ورود کمیته‌های انضباطی این وزارت‌خانه به زندگی خارج از دانشگاه دانشجویان انتقاد اصلی کاربران فضای مجازی در برابر این تصمیم است.

در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، تأکید شده،« براساس تعلیمات اسلامی و اصول قانونی امنیت و مصونیت شهروندان و منع تجسس(اصـول ۲۲ و ۲۵ قـانون اساسـی)، اعضاء و کارکنان کمیته انضباطی مجاز به تجسس در زندگی خصوصی دانشجویان نبوده و...»

به گزارش ایرنا، جاماسب نوذری همچنین، در این گفتگو از افزوده شدن تخلفات پژوهشی و آموزشی به آئین‌نامه انضباطی امور دانشجویان کشور هم صحبت کرده است. بعد از انتقادهای گسترده کاربران فضای مجازی از سخنان این مقام وزارت علوم، این وزارت‌خانه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، در مورد برخورد کمیته‌های انضباطی با دانشجویان به دلیل فعالیت‌های مجازی آن‌ها، « تغییر خاصی پیش بینی نشده و در حال حاضر هم  شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشند، وارد می شوند.»

مسئولان چه کسانی هستند؟

امّا فرایند اعمال چنین تغییراتی در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان که در واقع قانون رفتار آن‌ها در محیط دانشگاه است، چگونه طی می‌شود؟ در اطلاعیه وزارت علوم که بعد از صحبت‌های مدیر کل امور دانشجویان وزارت علوم منتشر شد، هر چند در نظر گرفتن برخورد تنبیهی با دانشجویان به دلیل فعالیت مجازی در آئین‌نامه انضباطی به صراحت تکذیب نشده امّا تأکید شده اجرای این تغییرات که از سوی وزارت علوم و بهداشت و درمان پیشنهاد شده، به  تصویب  شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی دارد و فعلاً تنها در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها به تأیید رسیده است.

آئین‌نامه انضباطی دانشگاه‌های سراسری کشور که در حال حاضر در حال اجراست، سال ۱۳۷۴یعنی پیش از تشکیل شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، از سوی وزارت‌های بهداشت و علوم، تدوین شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. همین اتفاق برای آئین‌نامه انضباطی دانشگاه آزاد، البته با تدوین از سوی هیأت امنای این دانشگاه در سال ۱۳۸۰ و تأیید آن درشورای عالی انقلاب فرهنگی افتاد.

 تاریخچه آغاز فعالیت شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به سال ۱۳۷۶ و با  دستور رهبر جمهوری اسلامی برمی‌گردد. ابتدا در وزارت علوم، با عنوان ستاد اسلامی شدن دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند و خیلی زود نامش از ستاد به  شورا تغییر یافته و به "یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی" تبدیل می شود.

از  جنجالی‌ترین تصمیم‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای تبدیل این مراکز آموزشی به دانشگاه مطلوب  و هماهنگ با ارزش های اسلامی، تغییر در محتوای برخی دروس علوم انسانی و درس جمعیت و تنظیم خانواده بوده است.

هر چند در فهرست اختیارات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، بازنگری در آئین نامه انضباطی دانشجویان نیست امّا توضیح کلی و تک خطی که در وب سایت این نهاد در مورد مأموریت‌هایش آمده،  شاید نشانهای باشد از بی حد و حصر بودن محدوده وظایف و اختیارات آن باشد:« شوراي اسلامي شدن دانشگاهها قوه عاقله‌اي است كه با درك صحيح و جامع از ابعاد مفهوم اسلامي شدن دانشگا‌‌ه‌ها و مراكز آموزشي و شناخت دقيق از وضعيت موجود اين حوزه، اقدام به تدوين سياست‌ها، راهبردها و برنامه‌هاي مناسب نموده و با نظارت کمی و کيفی بر حسن انجام برنامه‌ها، دستگاه‌ها و نخبگان را در طي اين فرآيند، راهبري مي‌نمايد‌.»

وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش از نمایندگان دولت در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها هستند و رييس دانشگاه آزاد اسلامي، رييس سازمان تبليغات اسلامي، رييس نهاد­ رهبري در دانشگاه‌ها و رييـس جهــاد دانشگــاهــي از دیگر اعضای حقوقی آن هستند.

در میان اعضای حقیقی این شورا هم محمدعلي كي نژاد، حسن رحيم پور ازغدی که  در وب‌سایت رسمی شورا  با عنوان  استاد از او یاد شده و حجت الاسلام والمسلمين محسن قمی و حسين كچوئيان حضور دارند.

چطور پیگیری کنیم؟

برای پیگیری حقوقی تغییرات اعمال شده در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، باید در نظر داشت، واگذاری اختیار برخورد با دانشجویان به شوراهای انضباطی به دلیل محتواهای انتشار یافته در صفحات مجازی آن‌ها، با قانون اساسی جمهوری اسلامی در تضاد است.

به گفته  محمد اولیایی فرد، حقوق‌دان و مشاور ایران وایر، فصل سوم قانون اساسی، موسوم به فصل حقوق ملت، دخالت در زندگی خصوصی دانشجویان از اختیارات مسئولان دانشگاه‌ها خارج است. رسیدگی به انواع تخلفات خارج از دانشگاه که در قوانین کیفری به آن‌ها اشاره شده نیز تنها در صلاحیت قوه قضائیه است.

محمد اولیایی فرد، به همین مناسبت توصیه می‌کند، دانشجویان سراسر کشور شکایت از این تغییر ایجاد شده در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان را در  دیوان عدالت اداری پیگیری کنند. یکی از وظایف مهم این نهاد قضایی، ابطال احکام خلاف قانون اساسی و قوانین عادی است.

به گفته این حقوق‌دان، تغییر ایجاد شده در آئین نامه انضباطی دانشجویان همچنین با بخش‌هایی از آئین دادرسی کیفری که به حقوق شهروندی اشاره کرده در تضاد است. برای ارائه دادخواست نقض آئین نامه اصلاحی انضباطی دانشجویان، به این لینک وارد شده و از فرم‌های موجود در سایت دیوان عالی کشور استفاده کنید. برای اطلاع از آدرس و شماره تلفن نمایندگی‌های این نهاد قضایی در سراسر کشور هم به این آدرس بروید.

آدرس ساختمان مرکزی دیوان عدالت اداری در تهران، «بزرگراه شهید ستاری – بلوار شهید مخبری – تقاطع خیابان ایران زمین » است. برای تماس تلفنی با سازمان مرکزی این نهاد قضایی در تهران هم از شماره ۰۲۱۵۱۲۰۱ تا ۹ استفاده کنید.

ایران وایر