به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۸

حکم بازداشت صدف خادم در ایران صادر شده است

 صدف خادم پس از پیروزی بر حریف خود، اَن شوون 
صدف خادم، نخستین زن بوکسور ایرانی که به صحنۀ بین‌المللی قدم گذاشت، باید پس از پیروزی‌اش بر حریف فرانسوی راه تازه‌ای برای خود و آینده‌اش بیابد. او که اینک برای بازگشت به کشورش با وضعیت دشواری مواجه شده، همچنان امیدوار است که در گشودن میدان ورزش برای زنان ایرانی مؤثر بوده باشد.

صدف خادم، نخستین زن بوکس باز ایرانی که در یک مسابقۀ رسمی شرکت کرده و پیروزی او از سوی فدراسیون بوکس فرانسه به ثبت رسیده است، از بازگشت به ایران باز ماند. مربی او، مهیار منشی پور، قهرمان بوکس جهان ( ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٦)، نیز که قرار بود وی را در بازگشت به تهران همراهی کند، این سفر را لغو کرد. بگفتۀ وابستۀ مطبوعاتی این دو ورزشکار، در حالیکه آنان در راه فرودگاه بوده‌اند، «مهیار منشی پور پیامکی دریافت داشته که او را از وجود حکم بازداشت مطلع کرده است». مهیار منشی پور، بگفتۀ همین منبع، پیش بینی کرده بود در بازگشت به ایران دوره سفرهائی برای آموزش و تمرین بوکس در شهرهای مختلف برگزار کند و سپس از مدرسه‌ای که در بم احداث کرده دیدن نماید.

بگزارش خبرگزاری فرانسه صدف خادم به عدم رعایت حجاب اسلامی به هنگام شرکت در این مسابقه متهم شده است و اتهام مربی وی نیز همدستی با اوست.

رئیس فدراسیون بوکس ایران، حسین ثوری، روز چهارشنبه ٢٨ فروردین/ ١٧ آوریل، در واکنش به این خبر گفت «پس از حضور شخصی خانم خادم در مسابقه‌ای نمایشی در کشور فرانسه، در برخی رسانه‌های ضد انقلاب موضوع برخورد با ایشان در صورت برگشت به ایران از سوی فدراسیون مطرح شد که این موضوع قویاً تکذیب می‌شود».

در خبرهای منتشر شده در این زمینه هرگز موضوع برخورد با صدف خادم «از سوی فدراسیون» مطرح نشده است، و ار آنجا که «فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در حوزۀ بانوان هیچ گونه فعالیتی ندارد»، صدف خادم نیز دارای پیوندی با این نهاد ورزشی نیست و بنابراین موضوع مجازات او از سوی این نهاد پایۀ‌ای ندارد.

قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران و نهادهای امنیتی دیگری که در این زمینه فعال هستند، تا کنون نسبت به این خبر واکنشی نداشته‌اند.

وابستۀ مطبوعاتی صدف خادم و مهیار منشی پور اعلام کرد که «وزارت ورزش فرانسه در جریان این ماجرا قرار گرفته است و این دو ورزشکار مایل نیستند در این زمینه سخنی بگویند».

خانم «رکسانا ماراسینه‌اَنو» وزیر ورزش فرانسه، روز چهارشنبه مسابقۀ بوکسِ صدف خادم را «نبردی زیبا و برای دفاع از حقوق زنان، نمادی» توصیف کرد و گفت صدف خادم «بصورت کاملاً قانونی برای شرکت در این مسابقه از فرانسه ویزا دریافت داشته و در این نبرد بر اساس قوانین جمهوری [فرانسه] شرکت کرده است». او بی آنکه در بارۀ رویدادها و اقدامات احتمالی پیش رو توضیح بیشتری بدهد، تاکید کرد که «با دقت موضوع را دنبال می‌کند».

صدف خادم که از باشگاه‌های زیرزمینی به صحنۀ بین‌المللی راه یافت و به رویای خود در مشت زدن روی رینگ رسمی بوکس واقعیت بخشید، اینک با واقعیت دیگری روبروست که دیگر رویاهای او را در این زمینه برهم می‌زند.

رادیو بین المللی فرانسه