به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۹۸

خامنه‌ای سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران را برکنار کرد

سرلشگر پاسدارحسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران شد
ژنرال پاسدارحسین سلامی
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، جای خود را به حسین سلامی بخشید. رهبر جمهوری اسلامی با این انتصاب، به حسین سلامی درجه سرلشگری داد. جعفری که از سال ۱۳۸۶ فرمانده سپاه بود، مسئول قرارگاه بقیة‌‌الله الاعظم شده است.

رهبر جمهوری اسلامی، طی حکمی حسین سلامی را به فرماندهی سپاه پاسداران منصوب کرد. در حکم صادره، با اعطای درجه سرلشگری به حسین سلامی آمده است که این تغییر به خواست فرمانده سابق سپاه در "ضرورت جابجایی در فرماندهی سپاه" صورت گرفته است. سرلشگر جعفری از سال ۱۳۸۶ در این مقام قرار داشت. 

سرلشگر جعفری در حکمی جداگانه به مسئولیت قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم منصوب شده است. در حکم این انتصاب به تمایل فرمانده سابق سپاه به "حضور در عرصه‌های فرهنگی و نقش آفرینی در جنگ نرم" اشاره شده است.  

تغییر فرماندهی سپاه پاسداران یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا این نهاد نظامی  را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

حسین سلامی متولد ۱۳۳۹ است و به سخنرانی‌های تند و تحریک‌‌کننده شهرت دارد. او دو ماه قبل خطاب به اروپایی‌ها گفته بود اگر به دنبال خلع سلاح موشکی ایران باشند "مجبور می‌شویم به یک جهش استراتژیک روی آوریم". او در پاییز سال گذشته نیز عربستان و امارات را تهدید به حمله کرده و گفته بود: «اگر از خطوط قرمز ما عبور کنید ما هم قطعا از خطوط قرمز شما عبور می‌کنیم.» 

حسین سلامی در بهار ۱۳۹۷ اسرائیل را فاقد "عمق و عقبه" خوانده و گفته بود: «فرزندان امت اسلام به دنبال محو اسرائیل هستند.»

فرمانده جدید سپاه پاسداران از ۲۰ سالگی به این نهاد پیوسته و سوابقی چون فرماندهی نیروی هوایی سپاه، معاونت عملیات ستاد مشترک سپاه و معاونت فرمانده کل را در کارنامه دارد. 

دویچه وله