به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۸

واکنش وزارت خارجه آمریکا به ادعای ظریف:

ایران می‌تواند جدیت خود را با آزادی آمریکایی‌‌های بی‌گناه نشان دهد
در حالیکه وزیر امور خارجه ایران در یک سخنرانی در نیویورک مدعی شد «شش ماه پیش به آمریکا پیشنهاد مبادله زندانی داده‌ایم»، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر رژیم ایران جدیت در مسائل کنسولی دارد، افراد بی‌گناه آمریکایی را از زندان آزاد کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به نیویورک تایمز در ایمیلی گفت، ما از اظهارنظرهای اخیر ظریف در جلسه یک سازمان غیردولتی در نیویورک اطلاع داریم. ایالات متحده بارها خواستار راه‌حل انسانی برای آمریکایی به ناحق زندانی شده در ایران شده است.

وی افزود: «در خصوص مسائل کنسولی از جمله ایرانیانی که برای تخلفات کیفری از قانون تحریم‌های ایالات متحده تحت تحقیب قرار گرفته یا محکوم شده اند، رژیم ایران می‌تواند با آزاد کردن فوری اشخاص بی‌گناه آمریکایی جدیت خود را نشان دهد.»

نیویورک تایمز نوشت، پاسخ این مقام رسمی آمریکا مشخص نکرد ایالات متحده با مبادله زندانیان موافق است یا خیر.

واکنش این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ادعای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران است که روز چهارشنبه در نشست «انجمن آسیا» در نیویورک مدعی شد که ایران شش ماه پیش پیشنهاد مبادله زندانیان دو کشور را داده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

آقای ظریف در حالی پیشنهاد مبادله زندانیان دو کشور را مطرح کرده که در سالهای گذشته وزیر خارجه ایران هربار درباره زندانیان مورد سوال قرار گرفت، گفته بود که دستگاه قضایی در ایران مستقل است.

چندین آمریکایی و شهروند دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی ایران زندانی هستند. پیش از این و در زمان توافق هسته‌ای ایران چند زندانی آمریکایی از جمله جیسون رضائیان را با ایرانی‌های متخلف از تحریم‌های آمریکا مبادله کرد.

دولت ترامپ می‌گوید ایران آمریکایی ها را به گروگان گرفته است.

صدای آمریکا