به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۸

تشدید فشار بر کارگران در آستانه روز جهانی کارگر:

۱۲ فعال کارگری بازداشت شدند
 اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت تعدادی از اعضای این اتحادیه در آستانه روز جهانی کارگر خبر داده است.
با نزدیک شدن روز جهانی کارگر فشار بر فعالان کارگری در ایران افزایش یافته است. تعداد زیادی از فعالان کارگری در شهرهای مختلف به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده‌اند. همچنین صبح روز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران بازداشت شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است چند تن از اعضای این اتحادیه که در یک پارک برای برنامه‌ریزی مراسم روز جهانی کارگر جمع شده بودند بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ محل بازداشت این افراد پارک جهان‌نما در اتوبان تهران- کرج اعلام شده و گفته شده است دست کم ۱۲ فعال کارگری بازداشت شده‌اند.

علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، پروین محمدی، واله زمانی، سعید ترابیان و فواد فتحی، مصطفی شوکت، امیر عباسی و صفیار قربانی از جمله فعالان کارگری بازداشت شده هستند.

از سوی دیگر منابع حقوق بشری گزارش داده‌اند که روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت اداره اطلاعات اورمیه احمد تقی‌زاده، فعال کارگری ساکن اورمیه را احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده است.

یک روز پیش از آن و در ۴ اردیبهشت‌ماه نیز دو فعال کارگری به نام‌های غالب حسینی و مظفر صالح‌نیا از سوی اطلاعات سپاه پاسداران احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

مأموران امنیتی در این احضارها فعالان کارگری را تهدید کرده‌اند که هیچگونه مجوزی برای گردهمایی‌های کارگری صادر نشده و در صورت تجمع در روز کارگر با آنها برخورد خواهد شد.

همچنین در روزهای گذشته چند نفر از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهر کامیاران از سوی وزارت اطلاعات احضار شدند.

با وجود این تهدیدها نهادهای غیر حکومتی کارگری در نظر داشتند تجمعی در تهران و شهرستان‌ها به مناسبت روز کارگر برگذار کنند. سندیکای کارگران شرکت واحد پیشتر در فراخوانی کارگران را برای تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در روز جهانی کارگر دعوت کرده بود.

بر اساس این بیانیه قرار است تجمع کارگران در اعتراض به «تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته مایحتاج اولیه و معیشت کارگران، بازنشستگان و تمام مزدبگیران، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری، خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفیدامضا، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالان صنفی که بخش عظیمی از کارگران و قشر فرودست جامعه را در بر می‌گیرد» برگزار شود.