به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۳۹۸

برگذاری مراسم رسمی یادبود قربانیان نسل کشی ارامنه در پاریس و خشم ترکیه از آن

موزه نسل کشی ارمنی ها در ایروان
مراسم یادبود رسمی قربانیان قتل عام ارمنیان در زمان حکومت عثمانی روز چهارشنبه ۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت با حضور و ریاست ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه برگذار می گردد. این مراسم خشم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مقامات دولت این کشور را برانگیخته است که بنوبه خود فرانسه را به استعمارگری و نسل کشی مردم در روآندا در سال ۱۹۹۴ میلادی متهم کرده اند.

این مراسم روز بیست و سوم آوریل /سوم اردیبهشت با روشن کردن مشعل مقبره سرباز گمنام در طاق نصرت و با حضور شمار بسیاری از ارامنه فرانسوی آغاز شد.

فرانسه نخستین کشور بزرگ اروپایی است که در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی نسل کشی ارمنیان را به دست حکومت عثمانی رسماً ﺗﺄیید کرد. این کشور امسال برای نخستین بار روز یادبود قربانیان کشتار ارمنیان را یک روز ملی نامید و در تقویم خود ثبت کرد. این اقدام یکی از وعده های انتخاباتی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بود.

رجب طیب اردوغان امروز در نطق تلویزیونی خود در آنکارا گفت که آنهایی که به ترکیه درس دمکراسی و رعایت حقوق بشر می دهند و از نسل کشی ارمنیان صحبت می کنند خود گذشته استعمارگر خونباری دارند. 
او فرانسه را ﻣﺳﺆول نسل کشی در روآندا و قتل عام هشتصدهزار تن از مردم آن و به قتل رساندن مردم الجزایر در طول جنگ استقلال این کشور خواند و افزود که ما اسناد زیادی از جنایات فرانسه در آرشیو خود داریم.

رادیو بین المللی فرانسه