به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۸

برایان هوک: در حال حاضر‎ کانال ارتباطی بین ایران و آمریکا وجود ندارد‎‎

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید، در حال حاضر کانال ارتباطی بین دولت دونالد ترامپ و جمهوری اسلامی وجود ندارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز سه شنبه، ۱۸ تیر ماه، به گزارشی در مورد «دیدار» مقام‌های دو کشور در اربیل، واکنش نشان داده‌است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، به شبکه خبری العربیه، مستقر در امارات متحده عربی، گفته ایران «بارها» پیشنهاد گفت‌وگو و بازگشت به دیپلماسی از سوی آمریکا را رد کرده‌است و «در حال حاضر کانال ارتباطی گفت‌وگو بین ایالات متحده و ایران برقرار نیست».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که سال پیش از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما خارج شد، خواستار انجام مذاکرات تازه‌ای با ایران برای دستیابی به توافقی «وسیع‌تر» و به گفته دولت ترامپ «بهتر» از «توافق معیوب» پیشین شده‌است.

ترامپ گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با رهبران جمهوری اسلامی به گفت‌وگو بنشیند. مایک پومپئو، وزیر خارجه او ۱۲ خواسته را برای «تغییر رفتار» ایران مطرح کرده که انبوهی از چالش‌ها و مسائل از برنامه اتمی و موشکی تا حملات سایبری و حضور و نفوذ در منطقه را در بر می‌گیرد.

برایان هوک نیز در مصاحبه با العربیه بر «لزوم تغییر رفتار» جمهوری اسلامی تاکید کرده، ایران را عامل حملات و تهدیدهایی در «بیشتر قاره‌های جهان» توصیف کرده و می‌گوید توافق تازه با تهران باید «تمامی تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت» را در برگیرد.

رهبر جمهوری اسلامی از سوی دیگر با اشاره به خروج دولت آمریکا از توافقی که امضای دولت پیشین پای آن بود و همزمان اعمال تحریم‌های شدید، دولت ترامپ را «فاقد صداقت» توصیف کرده و مذاکره را رد کرده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای تصمیم‌گیرنده نهایی در مسائل کلان سیاسی جمهوری اسلامی، مانند گفت‌وگو با واشینگتن، است.

با این حال به نظر می‌رسد مقام‌های دولت حسن روحانی مذاکره را با این قطعیت رد نمی‌کنند، برای نمونه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، روز دوشنبه گفته بود «راهی برای خروج وجود دارد، اما نه زمانی که امور در دست «تیم بی» است».

«تیم بی» اشاره آقای ظریف به واژگانی است که او برای جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات، به کار می‌برد.

موضوع ارتباط یا مذاکرات غیررسمی بین ایران و آمریکا در پرسش یکی از خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز مطرح شده‌است.

در این نشست خبری در روز ۱۸ تیر ماه، خبرنگاری از مورگان اورتگاس پرسیده آیا در مورد گزارش مربوط به دیدار مقام‌های دولتی دو کشور هفته پیش در اربیل عراق اطلاعی دارد، یا می‌تواند آن را تائید کند؟

خانم اورتگاس نیز گفته در حال حاضر هیچ خبر تازه‌ای در این مورد ندارد، اما جریان را بررسی خواهد کرد.

او هم البته افزوده در مورد این‌که چنین دیداری صورت گرفته باشد «بسیار تردید» دارد: «فکر می‌کنم این چیزی بود [که اگر انجام شده] من باید از آن خبر داشته باشم، ولی خوشحال خواهم شد که گزارش مربوطه را بررسی کنم».

العربیه، وزارت خارجه آمریکا، توئیتر/ت/خ