به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۸

آمریکا در پی ایجاد ائتلافی نظامی برای کنترل تنگه هرمز و باب المندب

جوزف دانفورد، رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا
آمریکا امیدوار است که بتواند ظرف دو هفته آینده ائتلافی بین‌المللی برای دفاع از کشتیرانی در آب‌های ایران و یمن ایجاد کند. هدف از این ائتلاف مانع شدن از حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌ها در دریای عمان و خلیج فارس اعلام شده است.

طرح ایجاد ائتلافی بین‌المللی برای پشتیبانی از تردد آزاد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در تنگه هرمز و باب ‌المندب ظرف روزهای گذشته به پایان رسیده است. بر اساس این طرح، فرماندهی و نظارت بر تردد آزاد کشتی‌ها و مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی ایران و متحدان این کشور در منطقه برعهده آمریکا خواهد بود. کشورهای دیگر نیز با اعزام کشتی می‌توانند در کنترل و گشتزنی در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس با آمریکا همکاری کنند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۹ تیر (۱۰ ژوئیه) با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر ازتلاش آمریکا برای ایجاد این ائتلاف داده است.

این خبر از سوی ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری اعلام شده است. پیش از آن، او دیدارهایی در روز سه‌شنبه نهم ژوئیه با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین با مارک اسپر، وزیر دفاع موقت آمریکا انجام داده بود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

دانفورد در این کنفرانس خبری گفت: «ما همراه با شماری از کشورهای دیگر تلاش داریم مشترکا ائتلافی را برای تضمین آزادی کشتیرانی در آب‌های تنگه هرمز و باب‌المندب ایجاد کنیم.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که ظرف هفته‌های آینده می‌شود با صراحت گفت که چه کشورهایی حاضر به مشارکت در این ائتلاف هستند.

تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود به تهدیدهای ایران در ارتباط با بستن تنگه هرمز اشاره کرده است. حدود یک پنجم نفت جهان از آبراه تنگه هرمز عبور می‌کند. ایران تهدید کرده است که هرگاه این کشور نتواند نفت خود را صادر کند، مانع از صدور نفت دیگران از این آبراه خواهد شد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

تلاش آمریکا برای ایجاد این ائتلاف بین‌المللی واکنش به حملاتی است که در ماه مه در نزدیکی بندر فجیره به چند نفتکش‌ صورت گرفت.

ژنرال دانفورد همچنین تاکید کرده است که دفاع از تردد آزاد کشتیرانی از جمله آب‌های یمن و تضمین امنیت کشتیرانی در باب المندب را نیز در بر می‌گیرد.

آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی بارها اعلام کرده‌اند که حملات شورشیان حوثی که از پشتیبانی نظامی ایران برخوردارند، امنیت کشتیرانی در باب المندب را به مخاطره انداخته است.

باب المندب دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب متصل می‌کند. روزانه حدود چهار میلیون بشکه نفت از طریق باب المندب به اروپا، آمریکا و کشورهای آسیایی منتقل می‌شود و محل عبور کشتی‌های تجاری است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده است که این ائتلاف بین‌المللی می‌تواند با مشارکت چند کشور شروع به کار کند و به مرور زمان با پیوستن کشورهای دیگر، گستره فعالیت خود را افزایش دهد.

دویچه وله