به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۴، ۱۳۹۸

توقیف ابرنفتکش ایران در جبل الطارق؛ سفیر بریتانیا در تهران احضار شد

به دنبال توقیف یک ابر نفتکش ایران در جبل الطارق، وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، اعلام کرده است که سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتر خود نوشته است: «در پی توقیف غیر قانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد.اخبار تکمیلی متعاقبا از طریق رسانه ها اعلان خواهد شد.»

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش در آب‌های خود خبر داد که به گفته خبرگزاری رویترز «از ایران» عازم سوریه بوده است.

در بیانیه دولت جبل‌الطارق به نام ایران اشاره نشده است. دلیل توقیف این نفتکش «نقض» تحریم‌های اروپا علیه سوریه قید شده است.

با این حال خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند می‌گوید که این سوپرتانکر یا ابرنفتکش «از ایران» به قصد یک پالایشگاه در سوریه به راه افتاده است.

حال همین خبرگزاری به نقل از وزیر خارجه اسپانیا نوشته است که جبل‌الطارق به درخواست آمریکا از بریتانیا مانع ادامه سفر این نفتکش شده است.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و در توقیف ابرنفتکش نیروی دریایی بریتانیا نیز مشارکت داشت.

در بیانیه جبل‌الطارق آمده است: «دلایلی داریم مبنی بر این که گریس ۱ محموله نفت خام خود را به پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برد.»

این پالایشگاه نیز مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه است.

اروپا دو پالایشگاه بانیاس و حمص را به اتهام حمایت مالی از رژیم بشار اسد تحریم کرده‌است.

بر اساس آمارهای کپلر که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، ایران در فاصله ژانویه ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۸ روزانه به‌طور متوسط ۵۰ هزار بشکه نفت به سوریه تحویل داده و در همه ماههای این دوره نیز تحویل نفت ادامه داشته، اما از ماه نوامبر پارسال که آمریکا اولین دور تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت تا ماه اول ماه مه امسال که آمریکا کلا صادرات نفت ایران را تحریم کرد، ایران محموله‌ای به سوریه نفرستاد.

این موضوع در رسانه‌های داخلی سوریه نیز بازتاب یافته بود و از کمبود شدید بنزین در غیاب نفت ایران شکوه کرده بودند.

این آمارها توسط دیگر شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها نیز تایید شده است.

بر اساس آمارهای شرکت تانکر ترکرز، ایران در دو ماه گذشته دوباره صادرات نفت به سوریه را از سر گرفته و روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام به سوریه داده است.

در حالی خبر توقیف این ابر نفتکش ایران منتشر شده که روز گذشته هم تعدادی از نمایندگان مجلس به «توقیف» یک نفتکش دیگر حامل یک میلیون بشکه نفت در عربستان سعودی اعتراض کردند. برخی از گزاش ها حاکی از آن بود که این نفتکش هم حامل نفت ارسالی ایران به سوریه بوده است.

رادیو فردا