به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۰، ۱۴۰۱

سومین هفته اعتراضات در ایران؛

روایت مولوی عبدالحمید از تیراندازی ناجا به مردم و نمازگزاران در زاهدان  

اعتراضات سراسری در ایران به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد همچنان ادامه دارد و با وجود طرح برخی گمانه‌ها در خصوص پایان یافتن تجمعات مردمی، روز شنبه بار دیگر خیابان‌های شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراضات مردمی بود.

این اعتراضات همچنین با سرکوب شدید نیروهای امنیتی همراه است و ماموران پلیس و لباس شخصی‌ها تلاش دارند با حمله و ایجاد رعب و وحشت، به برگزاری تجمعات اعتراضی پایان دهند. گزارش‌ها از ایران از ادامه اختلال شدید در اینترنت حکایت دارد و شهروندان با مشکلات بسیاری برای دسترسی به اینترنت مواجه است. 

دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور روز شنبه به جای رفتن در سر کلاس درس، تجمع کردند و شعارهایی علیه رهبران جمهوری اسلامی سر دادند.

همچنین فراخوان سراسری ایرانیان خارج از کشور برای ۱ اکتبر هم با حضور گسترده در بیش از ۱۵۰ شهر برگزار شد.

این تجمع‌ها همچنان قرار است ادامه یابد و ایرانیان در شهرهایی چون پاریس و لیون امروز، یکشنبه ۲ اکتبر در تجمعات اعتراضی حاضر می‌شوند.

آخرین خبرها، گزارش‌ها و واکنش‌ها درباره اعتراضات سراسری ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن‌ در روز یکشنبه ۱۰ مهر برابر با ۲ اکتبر را در این مطلب پیگیری کنید. 

11:43

مولانا عبدالحمید: نیروهای یگان ویژه به مردم تیراندازی کردند؛ اکثر تیرها سر و قلب نمازگزاران را هدف می‌گرفت

کانال تلگرامی منسوب به مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، توضیحاتی را به روایت او در خصوص حوادث زاهدان منتشر کرده و مدعی است در اتفاقات زاهدان این نیروهای پلیس و لباس شخصی بودند که به سمت مردم تیراندازی کردند. 

آقای عبدالحمید در این رابطه می‌گوید: « دقایقی بعد از ادای نماز جمعه و در حالی که برخی هنوز داخل مصلی مشغول نیایش بودند صدای تیراندازی شنیده شد. بعدا مشخص شد که تعداد معدودی از جوانان کم‌سن‌وسال بعد از ادای نماز مقابل کلانتری که نزدیک مصلا واقع شده تجمع می‌کنند و شعار می‌دهند و تعدادی از این جوانان به سمت کلانتری سنگ پرتاب می‌کنند.» 

مولانا عبدالحمید در ادامه اضافه می‌کند که نیروهای انتظامی به سمت جوانانی که سنگ پرتاب کرده بودند تیراندازی می‌کنند. او در ادامه می‌افزاید: « طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مذکور مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم می‌کنند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلا و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند شلیک می‌کنند و در قسمت مردان و زنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند، به‌طوری‌که یکی از زنان نمازگزار نیز به شهادت می‌رسد.» 

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌افزاید که در ادامه افراد لباس شخصی که در پشت‌بام منازل مستقر بودند به سمت افرادی که در حال بازگشت از نماز بودند تیراندازی می‌کنند. در حالی‌که به گفته مولانا افراد کشته شده هیچ‌کدام شعاری نداده بودند. امام جمعه زاهدان همچنین می‌گوید تیرهای شلیک شده از سوی این افراد لباس شخصی به قلب و سر افراد برخورد کرده که نشان می‌دهد همه آنها تک‌تیرانداز بوده‌اند. 

او همچنین اضافه کرده که طبق آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۴۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر هم در این حادثه مجروح شده‌اند. 

او در ادامه با انتقاد از نیروهای انتظامی گفت: «چرا نیروی انتظامی از امکاناتی از قبیل: گاز اشک‌آور، تیرهای پلاستیکی و... برای متفرق‌کردن مردم استفاده نکرد و سبب وقوع این فاجعه شد؟! برخی تلاش می‌کنند با تغییر صحنه و موضوع، اشتباه خودشان را به گردن افرادی دیگر بیندازند، درحالی‌که بی‌تدبیری نیروی انتظامی در این حادثه واضح و آشکار است.»

او همچنین در پایان گفت: »عموم مردم درخصوص این حادثه به شدت نگران و شاکی هستند و می‌خواهند این موضوع بررسی و احقاق حق بشود و خون افرادی که در این جریان ریخته شده و کشته و زخمی شده‌اند ضایع نشود. لذا ما مسئولان و دست‌اندرکاران درخواست داریم به این موضوع رسیدگی کنند. ما خواهان انصاف هستیم و این آه مظلوم است که بنده به مسئولان می‌رسانم. کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند و پای‌شان به میز محاکمه کشیده شود و مجازات شوند.» 

اظهارات آقای عبدالحمید در حالی مطرح می‌شود که پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی گروه جیش‌العدل را مسئول اتفاقات رخ داده در زاهدان معرفی کرده بودند.

10:41

روزنامه ایران: میرحسین موسوی به دنبال سوریه‌سازی ایران است و در زمین تروریست‌ها بازی می‌کند

روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی در شماره امروز خود به تندی به میرحسین موسوی حمله کرده و او را متهم کرده که در زمین تروریست‌ها بازی می‌کند. 

در این مطلب، روزنامه دولت رئيسی، میرحسین موسوی را «عروسک خیمه‌شب‌بازی اپوزوسیون» دانسته و او را متهم کرده که در جریان تلاش برای سوریه‌سازی ایران، برای دشمنان هنرنمایی می‌کند.

در این مطلب همچنین به نامه پیشین موسوی درباره حسین همدانی اشاره کرده و مدعی شده که میرحسین در تلاش برای سوریه‌سازی از ایران است و پس از نامه توهین آمیز او درباره همدانی، حالا با ادبیاتی دستوری خطاب به نیروهای انتظامی صحبت می‌کند. 

12:54

تشکر نمایندگان مجلس از سپاه و نیروی انتظامی 

پس از پایان جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس که با حضور وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شده بود، نمایندگان در صحن علنی مجلس راه‌پیمایی کردند و شعارهایی در حمایت از سپاه و نیروی انتظامی سر دادند. 

این نمایندگان فریاد «نیروی انتظامی، تشکر تشکر» و «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده»، «مرگ بر منافقین» و همچنین «نیروی انتظامی انتقام، انتقام» سر دادند. 

پیش از این اعلام شده بود که نمایندگان مجلس در جلسه‌ای غیر علنی با حضور حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار می‌کنند تا در خصوص اعتراضات اخیر بحث‌های لازم صورت گیرد. 

در پایان این جلسه هم ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای از اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان اعتراضات اخیر حمایت کردند و خواستار جداسازی صف معترضین از اغتشاشگران شدند. البته نمایندگان مجلس اشاره‌ای به این نکردند که معترضین چگونه می‌توانند بدون اینکه «اغتشاشگر» نامیده شوند، اعتراض خود را بیان کنند. 

عکس از خبرگزاری مهر
12:19

وکیل خانواده مهسا امینی: به طور قطع به سر مهسا ضربه وارد شده است

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی می‌گوید بر اساس نظر پزشکان و همچنین افرادی که با آنها مشورت صورت گرفته، «به طور قطع» به سر مهسا امینی ضربه وارد شده است. 

آقای نیکبخت، روز یکشنبه در گفتگو با روزنامه اعتماد همچنین اشاره کرده که رد خون در پشت گردن و پایین جمجمه مهسا مشاهده شده که این رد خون توسط غسالان، پدر و مادر و نزدیکان این دختر جوان دیده شده است.

او همچنین افزوده که به طور قطع مهسا پیش از اینکه به مرکز گشت ارشاد برسد مورد ضربه قرار گرفته است. ضمن اینکه به باور او حتی پس از حضور او در بازداشتگاه هم احتمال ضربه زدن به مهسا امینی زیاد است. 

 این وکیل باسابقه ایرانی همچنین اضافه کرده که با درخواست خانواده مهسا امینی برای تشکیل یک هیئت حقیقت‌یاب ۳ تا ۵ نفره متشکل از متخصص جراحی مغز و اعصاب و همچنین پزشک قلب موافقت شده اما با وجود اینکه دادستان هم اجازه تشکیل این هیئت را داده، هنوز این اتفاق نیفتاده است. 

12:05

گزارش‌های پراکنده از رفع فیلتر واتس‌اپ در ایران 

برخی از کاربران ایرانی می‌گویند دسترسی به واتس‌اپ برای آنها بدون فیلترشکن ممکن شده و می‌توانند از این پیام‌رسان به صورت محدود استفاده کنند. این کاربران البته می‌گویند همچنان امکان ارسال و دریافت فایل، پیام صوتی، تصویر و یا ویدیو وجود ندارد. 

برخی از کاربران نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که فیلتر واتس‌اپ همچنین برای بسیاری از اپراتورها ادامه دارد.

10:40

«شروین حاجی‌پور در بازداشت اطلاعات ساری است»

کمند حاجی پور، خواهر شروین حاجی پور می‌گوید برادرش در بازداشت اداره اطلاعات شهر ساری است. خانم حاجی‌پور در استوری صفحه اینستاگرام خود با اعلام این مطلب اضافه کرده که شروین با خانواده تماس گرفته و گفته حالش خوب است. 

او در ادامه نوشته است: «امروز ۹ مهر، اداره اطلاعات ساری با والدینم تماس گرفتند و گفتند که شروین آنجاست. شروین هم در تماس تلفنی با مادرم گفته که حالش خوب است و جای نگرانی نیست.» 

شروین حاجی پور که با کنار هم گذاشتن مجموعه توییت‌های «برای ...» ترانه‌ای درباره اعتراضات اخیر خوانده بود پس از استقبال گسترده مردم از این ترانه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. 

ویدیو کلیپ شروین حاجی‌پور در کمتر از ۴۸ ساعت حدود ۴۰ میلیون بار دیده شده بود.

خبر بازداشت این خواننده جوان با واکنش‌های فراوانی رو به رو شده و ترانه او بارها در تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در سراسر جهان و توسط هنرمندان مختلف اجرا شده است.

10:08

اعتراضات ایرانیان در شهرهای مختلف اروپا

ایرانیان ساکن در پاریس و لیون، به ترتیب پایتخت و دومین شهر بزرگ فرانسه  امروز یکشنبه ۲ اکتبر در همبستگی با معترضان داخل و در اعتراض به سرکوب معترضان تجمع و راهپیمایی می‌کنند.

 دیروز شنبه اول اکتبر (۹ مهر) نیز تجمعات و راهپیمایی‌های  مشابهی در شهرهای مختلف اروپا برگزار شد. معترضان شعارهایی از قبیل «آخوند باید بره، می‌جنگیم می‌میریم ایران رو پس می‌گیریم» ، «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «مرگ بر خامنه‌ای و زن، زندگی، آزادی» سر دادند. همچنین ایرانیان معترض دست‌جمعی ترانه «برای» که به نمادی برای این دور از اعتراضات تبدیل شده است، خواندند.

در روزهای پیشین اعلامیه‌های دعوت به تجمعات هماهنگ در سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده بود.

08:50

تظاهرات گسترده ایرانیان در کانادا 

تصاویر منتشر شده از شهرهای مختلف کانادا نشان می‌دهد جمعیت قابل توجهی از ایرانیانی که در کانادا زندگی می‌کنند در تظاهرات سراسری روز ۱ اکتبر در این کشور شرکت کرده‌اند. 

این حضور به ویژه در شهرهای تورنتو، مونترال و ونکوور پررنگ‌تر بوده و حتی برخی از تخمین‌ها از حضور چند ده هزار نفری ایرانیان در خیابان‌های این شهرها حکایت دارد. 

08:45

جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی 

خبرگزاری‌های داخلی ایران خبر داده‌اند که صبح امروز، جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس شواری اسلامی در حال برگزاری است و نمایندگان در حال بررسی اعتراضات روزهای اخیر هستند. 

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گزارش داده که در این جلسه احمد وحیدی، وزیر کشور و همچنین حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم به عنوان مهمان حضور دارند. 

آنطور که رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند قرار است در این جلسه به موضوع اعتراضات اخیر پرداخته شود. 

08:03

دیدار رئیسی، قالیباف و اژه‌ای درباره اعتراضات 

خبرگزاری ایرنا گزارش داده سران سه قوه جمهوری اسلامی عصر شنبه در نهاد ریاست جمهوری با یکدیگر دیدار و درباره اعتراضات اخیر گفتگو کرده‌اند. 

ایرنا گزارش کرده که رئيسی، قالیباف و اژه‌ای در این جلسه از نقش دستگاه‌های دولتی برای مقابله با آنچه آنها «آشوبگری» خوانده‌اند تقدیر کرده‌اند. 

همچنین در بخشی از این گزارش آمده است: ««روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، ضرورت شناخت و تبیین توطئه‌های ایران‌ستیزان و دشمنان انقلاب اسلامی را از سوی رسانه‌ها و نخبگان مورد تاکید قرار دادند و از مردم شریف کشورمان که با بصیرت، زمان‌شناسی و مرزبندی هوشمندانه، برنامه‌ریزی‌ پیچیده و چندلایه دشمنان برای بحران‌سازی در کشور را تا کنون ناکام گذارده‌اند، قدردانی کردند.»

همچنین این سه مقام ارشد جمهوری اسلامی در این دیداراز مقام‌های مسئول خواستند در راستای «صیانت از نظم و امنیت عمومی و مقابله با آشوبگری» اقدامات لازم را انجام دهند.

08:52

تغییر رنگ آبشار نیاگارا به مناسبت تولد ۲۲ سالگی مهسا امینی 

آبشار نیاگارا به مناسبت تولد ۲۲ سالگی مهسا امینی به مدت ۲۲ دقیقه با نورپردازی مخصوص تغییر رنگ داد و به رنگ سبز، قرمز و سفید در آمد. 

مسئولان پارک نیاگارا در کانادا در حساب توییتری خود پیش از این اعلام کرده بودند که برای یادبود مهسا امینی قصد دارد ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی این نورپردازی را انجام دهند. 

این اقدام با هدف همراهی با اعتراضات سراسری ایرانیانی انجام شده که چه در داخل کشور و چه در خارج به خیابان‌ها آمده و نارضایتی خود را از رهبران جمهوری اسلامی فریاد کشیده‌اند.