به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۰، ۱۴۰۱

تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌های ایران؛ یورش نیروهای امنیتی به دانشجویان

 نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن دانشجویان معترض در دانشگاه آزاد تهران 

به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد در تهران و شماری از شهرهای ایران در حمایت از تظاهرات سراسری در این کشور صبح امروز تجمعات اعتراضی خود را آغاز کردند.

گزارش‌ها حاکی از حمله نیروهای انتظامی و امنیتی به دانشجویان و شلیک گاز اشک‌آور در برخی از تجمعات است.

دانشجویان، شنبه 9 مهر، در شهرهای تهران، یزد، شیراز، اصفهان، زنجان، کرمان، مشهد و کرج، شعارهایی از جمله «زن، زندگی، آزادی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» سر دادند.

بنا به اعلام شورای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان در تهران در دانشگاه‌های بهشتی، علم و صنعت، صنعتی شریف، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران، دانشگاه آزاد تهران شمال، دانشگاه آزاد پونک تهران، دانشکده زبان و ادبیات خارجی تهران تجمع برگزار کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران، با سر دادن شعارهایی از جمله «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، برای متفرق کردن دانشجویان معترض در دانشگاه آزاد تهران، به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

همزمان در شبکه‌های اجتماعی آمده که «بیش از ده آمبولانس‌» روز شنبه به دانشگاه تهران وارد شده است. پیشتر گزارش‌هایی از استفاده آمبولانس توسط نیروهای امنیتی برای انتقال این نیروها و همچنین معترضان بازداشتی منتشر شده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت، با تجمع در محوطه این دانشگاه شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

همزمان، دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، با شعار «نه روسری نه تو سری، آزادی و برابری» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به حجاب اجباری، سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی و سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه شیراز، نیز با شعارهایی از جمله «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و همبستگی و همراهی خود با اعتراضات و اعتصابات سراسری را اعلام کردند.

این در حالی است که اعتراضات سراسری ایران دومین هفته خود را پشت سر گذاشت و روز و شب گذشته ده‌ها شهر ایران از جمله اهواز، آبادان، اردبیل، سقز، زاهدان و دزفول صحنه رویارویی معترضان با نیروهای امنیتی و انتظامی بود.

در همین رابطه ویدیوهایی از اعتصاب گسترده در شهرهای کردستان و بلوچستان منتشر شده است.