به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۳، ۱۴۰۱

نافرمانی مدنی؛ بانگ همبستگی و تحصن در دانشگاه‌ها و مدارس

 

در ‌آستانه روز جهانی معلم و با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان دانش‌آموزان به خیابان‌ها آمدند. دختران دبیرستانی مقنعه‌ها را در آورده و علیه دیکتاتوری شعار دادند. تجمعات دانشجویی با غریو آزادی ادامه دارد.

مدارس و مراکز آموزش عالی تهران، کرج، قم، سقز، سنندج، رشت، اصفهان، شیراز، مشهد ... در روز سه‌شنبه (دوازدهم مهر) عرصه تجمعات ضد حکومتی و شعارهای حق طلبانه هستند. این گردهمایی‌ها پاسخی است به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که معلمان و محصلان را به همراهی و همبستگی با جنبش اعتراضی فراخوانده است.  


ویدئوهای زیادی از راه‌پیمایی و تجمع دختران دبیرستانی در شبکه‌های اجتماعی همر‌سان شده‌اند که آنها را بدون مقنعه و در حال سر دادن شعارهای ضد حکومتی نشان می‌دهد. در فردیس کرج گروهی از دختران در حاشیه شهرک به راه افتادند.



در سنندج دخترها مقنعه‌های خود را در آورده و در هوا چرخاندند.

تجمع دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران با این شعار همراه بود: «اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم میشیم».

تصاویر شبکه‌ها نشان می‌دهد که دختران دانشجوی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، مقنعه‌ها را کنار گذاشته‌، سلف سرویس را مختلط کرده و دور میزهایی موازی با پسران نشسته‌اند.

تصاویری از معلمان سقزی و سنندجی در شبکه‌های اجتماعی همر‌سان شده که در اعلام همبستگی با اعتراضات عمومی، تحصن کرده‌اند.

در دانشگاه قم، دانشجویان با تجمع بیرون محوطه، ترانه "برای" ساخته شروین حاجی‌پور را خواندند.  در شیراز گروهی از پسران دبیرستانی به صف معترضان پیوستند.

کسبه خیابان طالقانی اصفهان نیز مغازه‌های خود را بسته‌ و به اعتصاب کنندگان ملحق شده‌اند. پیش‌تر شماری از کارکنان پیمانی پتروشیمی دنا در عسلویه اعلام اعتصاب کرده‌اند.