به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۹۳

صدای پای «جنگ سرد»

تجاوز نظامی مستقیم به شرق اوکراین

خبر را «هرمان وان رومپوی» رییس کنونی شورای اروپا اعلام کرد و به روسیه یک‌هفته مهلت داد تا در سیاست‌هایش در شرق اوکراین تجدیدنظر کند؛ مهلتی که اگر از طرف کاخ کرملین جدی گرفته نشود، دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه مسکو آغاز می‌شود. طرح اتهامات علیه روسیه زمانی بالا گرفت که شورشیان طرفدار این کشور مناطقی را در شرق اوکراین تسخیر کردند؛ این اقدامات مسکو و تکذیب اشغال بخشی از خاک اوکراین، رهبران اروپا را واداشت تا در پایتخت این اتحادیه دور هم جمع شوند. در پی این نشست، از کمیسیون اروپا خواسته شده است هرچه سریع‌تر اقدامات مقدماتی برای دور تازه تحریم‌ها را انجام دهد و پیشنهادات خود را ظرف یک‌هفته به دولت‌های اروپایی ارایه کند. به گزارش بی‌بی‌سی، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در این نشست گفت اگر روسیه طی مهلت تعیین‌شده در سیاستش تجدیدنظر نکند یا اوضاع در اوکراین وخیم‌تر شود، اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را به تصویب خواهد رساند. اما روسیه همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و با در نظر گرفتن خواسته اوکراین برای پیوستن به ناتو، می‌توان گفت که رویارویی مسکو با اروپا و آمریکا، موقعیت طرفین را به زمان جنگ سرد بازگردانده است.
تجاوز نظامی مستقیم به شرق اوکراین
روسیه همچنان اعزام نیرو و تانک به شرق اوکراین برای کمک اضطراری به شورشیان جدایی‌طلب روس‌تبار را قویا رد می‌کند، اما «پترو پروشنکو» رییس‌جمهوری اوکراین در سخنانش در بروکسل گفت کشورش قربانی «تجاوز نظامی و تروریسم» شده است. رییس‌جمهوری اوکراین گفت: «فکر می‌کنم ما به نقطه غیرقابل بازگشت بسیار نزدیک شده‌ایم و به همین دلیل تلاش می‌کنیم آن را متوقف کنیم». رییس‌جمهوری اوکراین گفت امروز در نشست یک «گروه تماس» که شامل اوکراین، روسیه، بلاروس و سازمان‌امنیت و همکاری اروپاست، پیشنهاد آتش‌بس تازه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پایان نامشخص بحران
اما «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه باور دیگری دارد و می‌گوید: توهم است انتظار داشته باشیم شورشیان آرام باشند و ببینند که خانه‌هایشان در حال تخریب است. او ادامه داد روی یک طرح توافق کردیم و باید برای اجرای آن پیگیری‌هایی صورت گیرد. در حقیقت حل این بحران هم‌اکنون بیشتر به کی‌یف بستگی دارد و غیرممکن است که بگوییم چه زمانی پایان می‌یابد. پوتین در واکنش به تهدید غرب به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورش توصیه کرد همتایان او دوباره فکر کنند که از چه چیزی حمایت می‌کنند؛ آیا حمایت از کودتای مسلحانه و سرکوب مخالفان با نیروهای مسلح ارزش‌های اروپایی هستند؟ گمان می‌کنم باید به همکارانمان ایده‌هایشان را یادآوری کنم. اما بخش بحث‌برانگیز اظهارات پوتین در مورد ایجاد دولتی در جنوب‌شرقی اوکراین بود. پوتین گفت که اوکراین باید سریعا بحث‌های اساسی برای سازماندهی سیاسی جامعه و یک دولت در جنوب‌شرقی اوکراین را برای محافظت از منافع مردم ایجاد کند.
اختلافات داخلی
با وجود تعیین مهلت یک‌هفته‌ای برای روسیه، هنوز روشن نیست که اعضای اتحادیه اروپا بتوانند به‌راحتی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کنند چراکه اعضای اتحادیه اروپا در قبال چگونگی واکنش در برابر روسیه دچار اختلاف هستند. در همین راستا، «الکساندر استاب» نخست‌وزیر فنلاند با ابراز تردید درباره موثربودن تحریم‌ها بر روسیه گفته است: «ما باید به آتش‌بس و یک طرح صلح دست پیدا کنیم.» فدریکا موگرینی، جانشین کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گزینه نظامی برای حل بحران در اوکراین را رد کرد و گفت همزمان با بررسی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا باید در مسیر دیپلماتیک تلاش کند.
شرق