به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۴

بررسی مطبوعات ایران

«خانه تیمی» تیتر یک روزنامه «وطن امروز» است 

تصویری گرافیکی از مجریان برنامه ی «دیدبان» بی بی سی فارسی٬ آقای مسعود بهنود و خانم فرناز قاضی زاده 
وطن امروز

«خانه تیمی» تیتر یک روزنامه «وطن امروز» است٬ همراه با تصویری گرافیکی از مجریان برنامه ی «دیدبان» بی بی سی فارسی٬ آقای مسعود بهنود و خانم فرناز قاضی زاده که اختصاص به مرور مطبوعات داخل کشور دارد. روتیتر و سوتیتر نیز از این قرارند: «رمزگشایی از شبکه داخلی کارگزاران رسانه ای غرب» و «سرشبکه های اتاق مشترک بی بی سی و زنجیره ای ها چگونه قربانی می گیرند؟»
نویسنده ی این مطلب که «علی هدایت» نام دارد ابتدا از شیوه ی«عضوگیری» صدای امریکا و بی بی سی فارسی سخن می گوید و در باره ی بی بی سی می نویسد:

«بی بی سی به واسطه ارتباطات قوی با داخل مرز از طریق واسطه های دم کلفت سیاسی با هویت آشکار٬ همواره رفتاری انکوباتوری با رسانه های زنجیره ای ایران داشته است. به این ترتیب که نیروهای تازه نفس ابتدا تحت مدیریت مستقیم مهره های سیاسی از دانشگاه ها گلچین شده و سپس به خرج سیاسیون متمول شهیر در رسانه های حامی غرب٬ آموزش دیده و در مدت زمان کمتر از ۱۰ سال با شهرتی دیگر ساخته٬ آماده برای «ترک اجباری» وطن به واسطه اقدامات زمینه ای روسا می شوند... در حقیقت بنا بر مستندات موجود تاریخی٬ می توان بی بی سی را «زنده خوار» و در مقابل صدای امریکا را «مرده خوار» در عرصه سیاست و رسانه ایران لقب داد!... هم اکنون مدیریت میدانی جذب نیرو در شبکه سلطنتی بی بی سی بر عهده «مسعود بهنود» است... بهنود با کد دهی های اختصاصی در بی بی سی در برنامه های روزانه و هفتگی مطبوعات و رسانه های ایران٬ حقیقتا یک شوی بازاریابی به خرج دیگران به راه انداخته است. نکته اصلی این برنامه ها٬ مرور رسانه های زنجیره ای با تکرار مکرر نام خبرنگاران٬ نویسندگان و حتی گرافیست های فعال در جبهه حامی غرب از تریبون بی بی سی تحت عنوان «بچه ها» است.»

در صفحه ی ۲ همین روزنامه تیتری می بینیم با این مضمون: «انتقاد آیت الله [صادق آملی لاریجانی] از فیلم هندی خاندان هاشمی» که مطلب مربوط به آن منعکس کننده ی سخنان رییس قوه ی قضاییه در باره ی فیلم خداحافظی رفسنجانی از پسرش مهدی و بدرقه ی او به طرف زندان اوین است.
در ستون «رویدادها»ی وطن امروز٬ از قول بهنوش بختیاری٬ بازیگر و هنرمند ایرانی٬ نوشته شده است که: «بختیاری در پاسخ به یکی از منتقدان به اظهار نظر اخیرش در باره توافق هسته ای٬ نوشت: من حرفی را زدم که رهبر مملکتم گفته است.»
خبر نگران کننده ای که این روزنامه آن را منتشر کرده از قول قائم مقام وزیر نیروست که می گوید: «زنگ وضعیت قرمز بحران آب در ۵۲۰ شهر به صدا در آمد.»
ایران
روزنامه «ایران» تیتر اول خود را به «جنگ خیابانی مخالفان اردوغان در استانبول» اختصاص داده است. عنوان «حضور هاشمی در انتخابات در دستور جامعه روحانیت» با این توضیح از سوی سید مهدی طباطبایی همراه است: «هاشمی شخصیتی فراجناحی است٬ بر خلاف تندروها حتی یک اصولگرای پخته در تمام این سال ها نگفته است که هاشمی اصولگرا نیست.»
سفر خالد مشعل به عربستان و و حمایت او از گروه های معارض سوری باعث سردی روابط میان تهران و حماس شده است. روزنامه ایران٬ بر این اساس سفر آینده ی محمود عباس به ایران را با عنوان «سبقت عباس از مشعل» تعبیر می کند.
«فیلم هندی» هاشمی ها که روزنامه وطن امروز به طعنه از آن نام برده٬ در بیان مسوول تیتر روزنامه ایران به «فیلم وداع» تغییر شکل یافته است.
در ستون «دریچه» روزنامه ایران از قول سید حسن خمینی می خوانیم: «امروز سخن از امام (ره) گفتن نان دارد». سید حسن خمینی از اسلام کاریکاتوری یاد می کند و در باره ی آن می گوید: «اسلام کاریکاتوری به این معنی است که تناسب ها و نسبت ها به هم ریخته است. دین کاریکاتوری یعنی مساله ای که برای پیامبر و خدا ۱۰۰ بدی دارد٬ نزد من پنج بدی دارد و چیزی که نزد آنان پنج بدی دارد٬ نزد من ۱۰۰ بدی پیدا می کند.»
ترانه بنی یعقوب گزارشی انتقادی نوشته است از باغ وحش ارم تهران و یک روز را برای تهیه ی این گزارش در آن جا گذرانده است. تیتر «اینجا شبیه ارم نیست» خود گویای وضعیت این باغ وحش است.
در صفحه ی حوادث این روزنامه این عنوان جلب نظر می کند: «اعلام آمادگی پلیس ایران برای تامین امنیت المپیک برزیل». در این خبر از قول سردار اشتری٬ که یک مقام ارشد انتظامی است نوشته می شود: «حضور پلیس ایران در برزیل به منظور استقرار نظم مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ علاوه بر این که برای پلیس برزیل فرصت خوبی به شمار می آمد٬ برای پلیس ایران نیز تجربه خوبی بود.»
در بخش «اندیشه» روزنامه ایران مطلبی درج شده است با عنوان «حکمتِ شمس» که گفتاری است از مصطفی ملکیان پیرامون سلوک معنوی شمس تبریزی.
کار بررسی و بازبینی سریال های ایرانی ظاهرا دیگر اختصاص به وزارت ارشاد ندارد و روزنامه ایران از «بازبینی و بررسی سریال [در حاشیه] مهران مدیری در قوه ی قضاییه» خبر می دهد. این همان سریالی است که باعث اعتراض پزشکان و وکلا شده بود و اکنون چون داستان این سریال در زندان ادامه می یابد٬ سازندگان سریال ترجیح داده اند پیش از پخش سریال و اعتراضات احتمالی٬ به نظرهای انتقادی قوه قضاییه توجه کنند.
اعتماد
تیتر اول روزنامه «اعتماد» «توطئه علیه اصلاح طلبان» است. ولی بر خلاف محتوای تیتر٬ که در ظاهر از توطئه ی در حال وقوعی خبر می دهد٬ این توضیح صادق خرازی در باره ی اظهارات اخیرش است که مورد بحث قرار می گیرد: «نه نسبت خائن بودن به اصلاح طلبان داده ام٬ نه اتهامی زده ام. برخی رسانه های رقیب دنبال اختلاف افکنی هستند».
در ستون «چهره-گفته» این روزنامه از قول رییس قوه قضاییه می خوانیم: «دادستان ها در رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی تا جایی که ممکن است سختگیری نکنند».
این نوع سخنان از جانب مسوولان حکومتی بعد از توقیف روزنامه ۹ دی متعلق به حمید رسایی بیشتر به گوش می رسد.
سید علی میر فتاح در «کرگدن نامه» اش مطلبی دارد با عنوان «علیکم بالمتون لا بالحواشی» که اشاره به جنجال بعد از سخنان هاشمی رفسنجانی در مورد روستاییان دارد. می نویسد:

«گفت: قربان چشم بادامی ات٬ گفت: بادام می خواهم! موضوع اصلا یک چیز دیگر است٬ حرف هم چیز دیگری است٬ اما به جای لب کلام٬ کلید می کنند روی بعضی کلمات و با این کار اصل حرف را شهید می کنند... همین قصه «من روستایی ام» که حالا به یک روش تقابل با آیت الله هاشمی بدل شده و حتی بچه شهری ها هم ادا در می آورند و تفاخر به دهاتی بودن می کنند...»

کیهان
مسوول تیتر «کیهان» با افتخار این کلمات را بر صدر روزنامه می نشاند: «مایکل لدین نظر ۶ سال پیش کیهان را تایید کرد: سران فتنه ستون پنجم امریکا بودند».
«اعلام وضعیت اضطراری در فرگوسن» نیز بر هیجان خواننده می افزاید و به تیتر «پلیس امریکا در سالگرد قتل مایکل براون تظاهرات ضد نژاد پرستی را سرکوب کرد» رنگ و بوی قیام مردمی می دهد.
یکی از خوانندگان کیهان٬ پیامی برای «کیهانیان» می فرستد با این مضمون: «باد با چراغ خاموش کاری ندارد. بدانید اگر در سختی هستید بدان سبب است که روشنید. برقرار باشید کیهانیان.»
شاکی این بار به جای متهم می نشیند و «پاکسازی رد پای وزارت علوم در ظلم به ۳ هزار دانشجوی بورسیه» یکی از آیتم های «خبر ویژه» ی کیهان می شود.
کیهان همچنین گزارشی دارد از اصفهان که عنوان آن را چنین انتخاب کرده است: «مرگ بر امریکا در استان اصفهان ممنوع شد؟!»
در ابتدای این گزارش می خوانیم: «بنا بر اخبار رسیده به کیهان٬ روز دوشنبه در جریان تهیه و تدارک مراسم تشییع شهدای مظلوم غواص عملیات کربلای ۴... تعدادی از طلاب و اعضای خانواده ی شهدا در استان اصفهان به جرم تهیه و تدارک پلاکاردهای محتوی مضامین استکبارستیزانه دستگیر شده اند!... [یکی از فرزندان شهدا] با تاکید بر هزینه افشای ماجرای دستگیری نیروهای ارزشی استان که تنها هدف شان بالا بردن پلاکاردهای مرگ بر امریکا به عنوان مهم ترین سند ذکر مظلومیت شهدای غواص بود گفت: مگر هدف از توافق هسته ای٬ آشتی با امریکاست که هرگونه شعار در معرفی مصادیق جنایات و رفتار استکباری دولتمردان این کشور٬ توهین به دولت محسوب می شود؟! چرا در انتقام گیری از بچه های حزب اللهی مروج شعار مرگ بر امریکا با شارلاتانیسم اداری٬ احکامی صادر می شود که حتی در خصوص سران فتنه نیز در ایام فتنه ۸۸... صادر نشده است؟!»
خراسان
تیتر یک روزنامه «خراسان» «طرح جدید مجلس برای تغییر قانون انتخابات» است. این تیتر که کنج کاوی خواننده را تحریک می کند٬ تناسبی با موضوع خبر که طرح «همسان سازی زمان تبلیغات و سن رای دهندگان انتخابات مجلس و خبرگان» است ندارد.
در ستون «کوتاه از سیاست» این روزنامه از قول وزارت ارشاد می خوانیم: «BBC را به حال خود رها نمی کنیم». طبق گفته ی سخنگوی این وزارت خانه «تمام کارها و گزارش های خبرنگاران بی بی سی تحت کنترل ارشاد و دستگاه های امنیتی خواهد بود.»
در همین ستون از «شکایت پسر مهاجرانی از میر کاظمی» به خاطر نشر اکاذیب با خبر می شویم.
کار جالب روزنامه خراسان٬ انتشار بخش هایی از روزنامه خراسان قدیمی در تاریخ مرداد سال ۱۳۲۹ خورشیدی است که٬ حدود ۶۵ سال پیش می شود. در این روزنامه ی قدیمی مطلبی می خوانیم با عنوان «شکایت از کمیابی نان»:

«ریاست محترم شهرداری شهرستان مشهد. محترما معروض می دارد این‌جانبان امضا کنندگان ذیل تا دیروز که روز یکشنبه ۱۵ / ۵ / ۲۹ بود که از طرف ریاست محترم شهرداری اعلام به خباز ها نرسیده بود نان را کیلویی ۳/۵۰ یا چهار ریال به فروش می رسانیدند و از دیروز گذشته که از طرف شهرداری آگهی به خبازها رسیده قحطی نان شده و دیروز از ساعت هشت بعد از ظهر در شهر نان کم یاب بود و هر کیلویی با پنج ریال نان های خمیر را به نام نان دو آتشه به فروش می رسانند. آیا چه شد در فاصله هشت ساعت نان٬ کیلویی سی شاهی ترقی نمود؟ سزاوار نیست پس از هشت سال این ملت بیچاره با گریه پای ترازوی خبازان نان بگیرند...» [نحوه ی نگارش عین متن اصلی است].

مردم سالاری
روزنامه «مردم سالاری» تیتر اول خود را به «صندوق های شفاف انتخابات» اختصاص داده است. موضوعی که باعث اختلاف میان وزارت کشور و شورای نگهبان شده است.
خبر جالب توجه دیگری که در این روزنامه می خوانیم٬ خبر دفن دو شهید غواص در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. سید علی خامنه ای در پیامی که به این مناسبت فرستاده است از کار شهدا به عنوان «هنر بزرگ» یاد می کند. اصل خبر چنین است:

«در پی تدفین دو تن از شهدای غواص در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی٬ حضرت آیت الله خامنه ای... چنین پیام دادند: بسمه تعالی. کار شایسته ای است. امید است هنر بزرگ این مردان خدا و مجاهدان راه حق٬ مایه برکت و الهامِ آن مرکز هنر انقلابی باشد. والسلام علی عبادالله الصالحین.»

محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری مطلبی دارد با عنوان «افتخار آفرینی با لوازم آرایش». می نویسد:

«یکی از رشته های هنری که مردم ایران توانسته اند در آن خوش بدرخشند و رتبه های بالای جهانی را کسب کنند رشته آرایش است... ممکن است استفاده از لوازم تقلبی باعث کمی تا قسمتی بیماری های عجیب و غریب در بین هموطنان شود. اما چاره ای نیست؛ گاهی برای رسیدن به قله های جهانی باید این نوع مشکلات را تحمل کرد٬ ضمن این که یک شعار بزرگ در این مواقع هست که نباید از یاد برد. این که بعضی ها می گویند «بکش ولی خوشگلم کن» و در این راستا حاضرند انواع و اقسام جراحی های غیر ضروری و خطرناک را هم بپذیرند٬ چه برسد به این که از لوازم آرایش تقلبی استفاده کنند.» 

گویا نیوز