به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۴

کیهان: وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند!


حمله رسانه‌‌هاي خاص 
به حزب «اتحاد ملت» 

حزب اتحاد ملت هنوز نیامده، تیتر یک «کیهان» شد و از آن طرف هم روزنامه‌هایی مثل «جوان» و خبرگزاری‌هایی مثل «تسنیم» درباره اتهاماتی که علیه این حزب در ذهنشان داشتند، قلم‌فرسایی کردند.
اولین کنگره حزب «اتحاد ملت» روز پنجشنبه هفته گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد و طی آن علی شکوری‌راد، به‌عنوان اولین دبیرکل انتخاب شد و لابه‌لای فهرست اعضای شورای مرکزی هم نام برخی فعالان سیاسی به چشم می‌خورد. چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی هم ازجمله مدعوین بودند؛ از محمدرضا خاتمی گرفته تا مصطفی معین، عبدالله نوری و... . این رسانه‌ها که هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های حزب برای سازماندهی و دریافت مجوز، هجمه خود را به حزب و اعضای آن شروع کرده بودند، روز گذشته در رسانه‌های خود اتحاد ملت و اعضای آن را از انواع اتهامات بی‌بهره نگذاشتند. کیهان در ذیل گزارشی با تیتر «وطن‌فروشان فتنه ٨٨ با نقاب جدید آمدند»، این حزب را نسخه شماره دو حزب مشارکت دانسته و مدعی شده: «اکثریت حاضران از افراد دخیل در فتنه ٨٨ و حتی حرکت‌های ضدانقلابی دهه‌های ٦٠ و ٧٠ بودند که این مسئله اثبات‌گر این واقعیت است که وطن‌فروشان فتنه ٨٨ این بار با نقابی جدید پای به میانه میدان گذاشته‌اند». این روزنامه در ادامه ادعاهای خود با پشت هم قراردادن برخی اسامی و اظهارنظرها در نتیجه‌گیری‌های مشابه خود و در ادامه تلاش‌هایش برای ارتباط اصلاحات به آمریکا، به استناد گزارشی از یک اندیشکده آمریکایی، همین ادعا را دوباره این‌چنین طرح کرده است: «چندی پیش بود که اندیشکده آمریکایی «امنیت آمریکای جدید» در گزارشی اعلام کرده بود دولت اوباما باید پس از توافق هسته‌ای به سراغ اصلاح‌طلبان رفته و از آنان حمایت کند. ارتباط راهبرد سیاسی کاخ سفید برای فضای داخلی ایران و سربرآوردن احزابی مانند اتحاد ملت، موضوعی است که نمی‌توان و نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت». 

روزنامه جوان هم البته در سرمقاله‌ای به قلم مدیرمسئول این روزنامه، باز هم اتحاد ملت را مشارکت دوم نامیده، بی‌آنکه بخواهد به تأکید شکوری‌راد توجهی داشته باشد که گفته بود: «این حزب، نا‌م مستعار هیچ حزبی نیست». سرمقاله‌نویس در ادامه ادعاهای خود با رجوع به گذشته و ادعای این نکته که اصلاحات مقابل انقلاب بود و اصلاح‌طلبان نظام را به سطح یک جمهوری تقلیل داده بودند، تهدید کرده که «از برخي اعضاي شوراي مركزي اين حزب خروارها مطلب عليه اسلام سياسي و اجتماعي، ولايت‌فقيه، سياست‌هاي كلي نظام وجود دارد كه روزنامه جوان كم‌كم به نشر آن اقدام خواهد كرد». سرمقاله‌نویس البته روحانی را هم به خاطر این گشایش سیاسی سرزنش کرده و چنین حرکتی را «ژست روشنفکری» نامیده و درباره حزب هم مدعی شده است که «اين جريان عامدانه بر خط مشاركت اصرار دارد و لجاجت و روشنفكري، سياست‌ورزي‌ آنان را با چالش جدي مواجه خواهد كرد». خبرگزاری تسنیم هم با انتشار یادداشت‌هایی با عناوین «احیای فتنه‌گران با لباس تازه و طنز تلخ روزگار ما» و نیز «راه‌اندازی حزب براندازان؛ کاملا شیک و شبه‌قانونی» تقریبا مشابه همین اتهامات را مطرح کرده و از مشابهت لوگوی اتحاد ملت با مشارکت تا برخی اسامی، نوشت آن‌هم در شرایطی که این حزب فقط یک کنگره برگزار کرده و هنوز وارد سیاست‌ورزی نشده‌اند. بااین‌حال یک جریان رسانه‌ای، از همین حالا شروع به نیت‌خوانی و اتهام‌زنی کرده‌اند. بی‌آنکه بخواهند منتظر زمان و اقدامات حزب تازه‌تأسیس در بازه زمانی باشند.

درایتی: بنا داریم بر مبنای واقع‌گرایی عمل کنیم

مصطفی درایتی از اعضای شورای مرکزی حزب تازه‌تأسیس اتحاد ملت در گفت و گو با «شرق» به این ادعاها و نگرانی‌های پاسخ داده است.

‌ حتما تیتر روزنامه‌ها و سایت‌ها را خوانده‌اید،  به نظر شما این هجمه رسانه‌ای علیه حزبی که تازه کار در عرصه سیاست‌ورزی را آغاز كرده، چیست؟
نگرانی رسانه‌هایی مثل کیهان و جوان البته غیرمنتظره نبود. خیلی از اینها قبل از آنکه مجوز فعالیت حزب صادر شود، هجمه‌های خود را آغاز کرده بودند. دلیل این رفتار و اتهامات این است که آنها نگران تأثیرگذاری حزب هستند. آنها هزینه‌هایی کرده بودند که این اتفاق رخ ندهد، اما حالا حزب فعال شده و نگران هستند که این هم‌گرایی، آنها را با مشکل مواجه کنند. به‌ویژه آنکه انتخابات مجلس هم نزدیک است. این نگرانی را هم به نگرانی‌های سابق این گروه‌ها باید اضافه کرد. آنها نگران هستند که این هم‌گرایی باعث تضعیف جریان رقیب اصلاح‌طلبان شود. نگاه ما به این رفتارها، نگاه به یک رقیب است. بااین‌حال این رفتارها برای اتحاد ملت نگران‌کننده نیست. حتی از آنجا که رسانه‌های محدودی برای فعالیت داریم، حتی این رفتار رقبا می‌تواند به معرفی بیشتر حزب کمک کند. زیرا ما هیچ‌وقت انتظار نداشتیم ورودمان به عرصه سیاست، مطبوع نظر کیهان باشد. ما تلاش داریم در عرصه جدید، خود را با وضعیت جدید تطبیق داده و بر مبنای واقع‌گرایی عمل کنیم.
‌این رسانه‌ها تلاش دارند اتحاد ملت را نسخه دوم جبهه مشارکت معرفی کنند، در این سو، آقای شکوری‌راد تأکید کرده این حزب نام مستعار هیچ حزبی نیست. همچنین آنها از عناوینی چون وطن‌فروش استفاده كرده یا به محکومیت برخي اعضا اشاره دارند. شما به‌عنوان عضو شورای مرکزی حزب، چه نظری درباره این مطالب دارید؟
این اتهامات رنگ‌باخته و کهنه است. این اتهامات را به کسانی می‌زنند که امروز محبوب‌ترین افراد هستند. به نظر من پاسخ‌ندادن به اتهامات بهترین پاسخ است. البته این را هم باید در نظر داشت که طرح چنین اتهاماتی یک پروپاگاندای تبلیغاتی است. ما هیچ‌گاه مایل نبوده و نیستیم که بخواهیم کار زیرزمینی انجام بدهیم. برهمین‌اساس، هم وزارت کشور و هم کمیسیون ماده احزاب مجوز فعالیت حزب را صادر کرده‌‌اند و فقط کسانی نمی‌توانند حضور داشته باشند که منع قانونی برای فعالیت دارند. خب البته برخی از اعضای مشارکت در این حزب حضور دارند که هیچ‌کدام از آنها منع قانونی برای فعالیت ندارند. آنها هم که حکمی داشته‌اند، محکومیت خود را سپری کرده‌اند.
‌در قبال این پروژه اتهام‌زنی چه سیاستی اتخاذ خواهيد كرد؟ مثلا روزنامه جوان گفته که بنا دارد سلسله اظهارنظرهایی از اعضای حزب منتشر کند.
به اعتقاد من، طرح این مسائل نوعی فضاسازی است که نه محمل قانونی دارد و نه قابل استناد است. اتحاد ملت نمی‌خواست که کار سیاسی بدون نام‌ونشان انجام دهد. این در شرایطی است که برخی از این گروه‌ها کار سیاسی جدی می‌کنند اما نمی‌خواهند از خود شناسنامه به‌جا بگذارند. به‌هرحال فعالیت ما تحت نظارت وزارت کشور انجام شده است.

مرجان توحیدی: روزنامه شرق