به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۶، ۱۳۹۴

وزیر خارجه صربستان : ما با بزرگترین بحران پناهجویان از هنگام جنگ دوم جهانی روبرو هستیم

پناهجویی از سیم خاردار مرز مجارستان ــ صربستان عبور می کند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جلسه امروز وین ابتدا قرار بود به چشم انداز همکاریهای منطقه ای و توسعه ٢٨ کشور اتحادیه اروپا به برخی از کشورهای جدید حوزه بالکان معطوف گردد اما بحران مهاجرت در اروپا سبب شده است برنامه این جلسه دچار دگرگونی شود.
در این جلسه، صربستان و مقدونیه، که اکنون به گذرگاههایی برای رفتن به اروپای غربی برای پناهجویان بدل شده اند از اتحادیه اروپا خواستار کمک به حل این بحران شدند.
ایویتسا دچیچ، وزیر خارجه صربستان گفت کشورهای بالکان با بزرگترین موج پناهجویان از هنگام جنگ دوم جهانی تا کنون روبرو هستند.
نیکولا پوپوسکی، وزیر خارجه مقدونیه نیز افزود روزانه ٣ هزار پناهجو از مرزهای یونان وارد این کشور می شوند.

او گفت هیچ کس نباید تصور کند که بدون یک اقدام مشترک در سطح اروپا میتوان این بحران را حل کرد.

همزمان با این اظهارات وزرای خارجه صربستان و مقدونیه، مجارستان نیز امروز اعلام کرد که با ورود بیشتر از ٣٢٠٠ پناهجو در روز چهارشنبه، این کشور رکورد جدیدی از هجوم پناهجویان را ضبط کرده است.
گزارش شده است که اغلب این پناهجویان اتباع سوریه، افغانستان و پاکستان هستند و ۷٠٠ تن آنان را کودکان تشکیل میدهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزانه هزاران نفر از پناهجویان سعی دارند با استفاده از وسایل ترانسپورتی یا پیاده از « جاده بالکان غربی» عبور کنند و خود را به اروپای غربی برسانند.
به گزارش این خبرگزاری، هجوم پناهجویان سوری و عراقی که سعی دارند از طریق کشورهای بالکان به اروپا بروند، باعث شده است که اکنون عده ای از اتباع آلبانی، کوسوو و صربستان نیز با هدف زندگی بهتر راه مهاجرت را در پیش بگیرند.
مجارستان تلاش دارد با احداث یک دیوار سیم خاردار به طول ١۷٥ کیلومتر مانع از عبور پناهجویان به اتریش گردد اما در تصاویر منتشر شده در رسانه ها، پناهجویان، که در میان آنان زنان و کودکان نیز دیده میشوند، بدون هراس از این دیوار سیم خاردار عبور می کنند.
خبر گزاری فرانسه گزارش داد که روز پنجشنبه اجساد بین ٢٠ تا ٥٠ پناهجو در کامیونی در ایالت بورگن لاند اتریش بدست آمده است.
بخش اعظم پناهجویانی که اکنون تلاش دارند از طریق بالکان به اروپا بروند پناهجویانی هستند که ابتدا از طریق آبهای مدیترانه وارد کشورهای ایتالیا و یونان شده اند.
در همین رابطه روز چهارشنبه، گاردهای ساحلی ایتالیا طی چندین عملیات، نزدیک به ٣٠٠٠ پناهجو را در نزدیکی آبهای لیبی از غرق شدن نجات دادند.
گزارش شده است که طی این عملیات اجساد نزدیک به ٥٥ پناهجو نیز از انبار یکی از کشتی های حامل پناهجویان بدست آمده است.

رادیو فرانسه