به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۴

فیس‌بوک: یک میلیارد کاربر در یک روز

برای نخستین بار دست‌کم یک میلیارد کاربر فیس‌بوک هم‌زمان از این شبکه اجتماعی استفاده کردند. مارک زاکربرگ اما قصد دارد که شمار کاربران فیس‌بوک خود را به چند میلیارد برساند. او برای این منظور برنامه‌های مشخصی در نظر دارد. 


روز ۲۴ اوت (۲ شهریور) برای مارک زاکربرگ و همکاران او در فیس‌بوک روز ویژه‌ای بود. در ماه‌های گذشته بارها شمار کاربرانی که هم‌زمان در فیس‌بوک وارد می‌شدند، به حدود ۹۷۰ میلیون نفر رسیده بود، اما در این روز رکورد یک میلیارد کاربر شکسته شد.

بر اساس آماری که فیس‌بوک منتشر کرده، بیشترین تعداد کاربران از طریق تلفن‌های همراه وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند. به عنوان نمونه در ماه ژوئن سال جاری به طور متوسط روزانه ۹۶۸ میلیون نفر وارد فیس‌بوک شده‌اند. حدود ۸۴۴ میلیون تن از این افراد از تلفن همراه استفاده کرده‌اند.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک بارها به این نکته اشاره کرده است که تقریبا دوسوم جمعیت جهان هنوز به اینترنت دسترسی ندارند. او مایل است که امکانات دسترسی به اینترنت را برای این افراد را فراهم کند و از این طریق شمار کاربران فیس‌بوک را افزایش دهد.

گزارش ویدئویی: فیس بوک با ما چه کرد؟
زاکربرگ برای این منظور اقدامات گوناگونی را در نظر گرفته است، از جمله استفاده از پهپادهایی مجهز به آنتنی که می‌توانند ساکنان مناطق محروم و دورافتاده را به شبکه جهانی اینترنت وصل کنند.

افزایش انتقاد به فیس‌بوک
شبکه اجتماعی فیس‌بوک که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون عضو دارد، در کنار خدمات پرارزشی که به کاربران خود عرضه می‌کند جولانگاه افراد و گروه‌هایی شده است که با تبلیغات نژادپرستانه یا ضدبشری خود اعتراض شمار زیادی از کاربران فیس‌بوک را برانگیخته‌اند.

آخرین نمونه آن اعتراض وزیر دادگستری آلمان به فیس‌بوک است. هایکو ماس در نامه‌ای از مسئولان این شبکه اجتماعی خواسته است، پیام‌ها و کامنت‌های ضدخارجی و نژادپرستانه را حذف کنند.
این روزها با بالارفتن شمار پناهجویان در کشورهای اروپایی، شمار پیام‌ها و کامنت‌های نژادپرستانه و ضد پناهجویان در اینترنت بالا رفته است.

شبکه‌های اجتماعی همچنین برای برنامه‌ریزی حرکات اعتراضی خشونت‌‌‌آمیز گروه‌های راست‌گرای افراطی و نژادپرست به‌کار می‌روند. وزیر دادگستری آلمان مصمم است با این پدیده مبارزه کند.

دویچه وله