به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۴

بمب خبری جدید: ایران خودش را بازرسی می‌کند

از بعد از ظهر چهارشنبه، خبر اسوشیتد پرس در باره‌ی توافق جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از مهم‌ترین عناوین رسانه‌های بزرگ آمریکایی بوده است. بر اساس این گزارش،  جمهوری اسلامی برای بازرسی سایت پارچین، از ماموران ایرانی استفاده خواهد کرد و آنها گزارش خود را به آژانس ارائه می‌کنند.
اولی هینونن، مسوول پیشین بازرسی‌های آژانس از ایران می‌گوید که به یاد ندارد در مورد هیچ کشوری از کشورهای عضو آژانس، چنین تجدید نظرهایی انجام گرفته شده باشد.
به گفته‌ی یکی از تحلیل‌گران سیاسی ساکن آمریکا، این نوع بازرسی مانند این است که بررسی امکان تخلف استفاده از مواد نیروزا در یک تیم ورزشی، به مسوولان همان تیم داده شود، نه بازرسان بی‌طرف.
جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر تاکید کرده است که اجازه‌ی بازدید از سایت‌های نظامی را نخواهد داد. وقتی هفته‌ی پیش معلوم شد که بازرسی از پارچین تنها بر پایه‌ی توافق محرمانه میان جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتی انجام می‌گیرد، اعتراض‌ها به مقام‌های آمریکایی که خواهان به نتیجه رسیدن توافق وین هستند، بیشتر شد.
خبرنگاران اسوشیتد پرس گفته‌اند که نسخه‌ای از توافق ثانوی میان جمهوری اسلامی و آژانس را دیده‌اند.
در ساعت‌های اولیه‌ی پنج‌شنبه به وقت ایران، تحلیل‌های انتقادی بیشتری در این باره در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است. وال‌ستریت جورنال در تحلیلی، اطمینان دادن اینچنینی به جمهوری اسلامی که سابقه‌ی پنهان‌کاری و «دروغ» گویی به جهان در مورد برنامه‌ی هسته‌ای‌اش را دارد اشتباه خوانده و به طنز نوشته: «چرا برای بازرسی آژانس، کار را به قاسم سلیمانی نمی‌سپارد تا او در این باره شهادت‌ بدهد؟»
در همین حال، سناتور باب منندز که از مخالفان توافق هسته‌ای فعلی است، در یادداشتی، پیشناهد برای توافقی بهتر را ارائه کرده است.
منبع: خودنویس