به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۸، ۱۳۹۴

حمایت ۳۴۰ خاخام یهودی آمریکا از توافق اتمی

۳۴۰ خاخام یهودی آمریکا در نامه‌ا‌‌ی به نمایندگان کنگره آمریکا خواستار حمایت آنها از توافق بین‌المللی اتمی با ایران شدند. آنها تأکید کرده‌اند که رهبران دینی جامعه یهودیان آمریکا از طیف‌های مختلف از توافق حمایت می‌کنند.

با وجود آنکه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از یهودیان آمریکا خواسته تا مخالفتشان را با توافق اتمی ایران به اطلاع نمایندگان کنگره برسانند، ۳۴۰ خاخام یهودی آمریکا در نامه‌‌ای خطاب به نمایندگان کنگره آمریکا که دوشنبه (۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد) منتشر شد، آنها را تشویق کرد‌ه‌اند که از توافق اتمی به دست آمده با ایران حمایت کنند.

در این نامه آمده است: «ما عمیقا نگران این برداشت هستیم که رهبری جامعه یهودیان آمریکا مخالف توافق اتمی به دست آمده با ایران است.» آنها در ادامه تأکید کرد‌ه‌اند: «ما و بسیاری از دیگر رهبران دینی یهودیان آمریکا از توافق تاریخی با ایران حمایت می‌کنند.»

سخنگوی خاخا‌م‌هایی که این نامه را امضا کرده‌اند در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرده است که آنها از گرایش‌های مختلف می‌آیند و اکثراً متعلق به "جریان‌های محافظه کاری و اصلاحات" و سایر "جنبش‌های پیشرو یهودی" هستند.

اعلام حمایت این ۳۴۰ خاخام آمریکایی ازتوافق بین‌المللی اتمی با ایران در حالی صورت گرفته است که نخست‌وزیر اسرائیل به شدت مخالف این توافق است.

بنیامین نتانیاهو معتقد است که این توافق راه ایران را برای ساخت بمب اتمی که احتمال دارد علیه اسرائیل از آن استفاده شود، باز خواهد کرد. او دو هفته پیش شخصا در یک پیام ویدیویی از یهودیان آمریکا خواست با مراجعه به نمایندگان خود در کنگره مخالفت‌شان را با این توافق اعلام کنند.

۴۹ تن از خاخام‌های خواستار حمایت از توافق اتمی با ایران ساکن نیویورک، ایالتی هستند که سناتور پرنفوذ یهودی چاک شومر نماینده آن است.

سناتور شومر اعلام کرده که مخالف این توافق است و به آن رأی منفی خواهد داد.
روز سه‌شنبه (۱۸ اوت) قرار است یکی دیگر از سناتورهای بانفوذ کنگره، روبرت منندز نظر خود را در مورد این توافق اتمی با ایران اعلام کند.

نمایندگان کنگره آمریکا پس از تعطیلات تابستانی، در ماه سپتامبر در مورد این توافق رأی‌گیری خواهند کرد.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که رأی منفی نمایندگان به این توافق را وتو خواهد کرد.
در این صورت نمایندگان مخالف نیازمند دو سوم آرای کنگره هستند تا مخالفت خود را از وتوی رئیس‌جمهور مصون کنند. این در حالی است که سناتور میچ مکانل، رهبر جمهوری خواهان سنا اعتراف کرده که شانس موفقیت باراک اوباما برای وتو کردن نظر نمایندگان مخالف توافق وین زیاد است.

عصر ایران