به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۹، ۱۳۹۴

سعید مرتضوی در پروندۀ مربوط به بازداشتگاه کهریزک از اتهام "معاونت در قتل" تبرئه شد

سعید مرتضوی


میرمجید طاهری وکیل مدافع خانوادۀ محسن روح الامینی گفته است که دادستان پیشین تهران، سعید مرتضوی، در پروندۀ مربوط به بازداشتگاه کهریزک از سوی دادگاه بدوی تبرئه شده است.

وی افزوده است که شعبۀ یک دادگاه کیفری استان تهران رأی پرونده سعید مرتضوی را به اطلاع خانوادۀ قربانی رسانده است.
میرمجید طاهری همچنین گفته است که سعید مرتضوی در پرونده های مربوط به شکایت سازمان تأمین اجتماعی به رد مال و حبس محکوم شده است. 

در این حال، "فارس"، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران، به نقل از یک مقام آگاه در قوۀ قضاییه جمهوری اسلامی نوشت که سعید مرتضوی از اتهام معاونت در قتل در پروندۀ مربوط به بازداشتگاه کهریزک تبرئه شده است و در پروندۀ شکایت سازمان تأمین اجتماعی به ۴۶ میلیون تومان رد مال و یک سال حبس محکوم شده است. 

همین منبع افزوده است : از این یک سال حبس ۶ ماه آن تعزیری و ۶ ماه دیگر آن تعلیقی است و دادستان پیشین تهران بیست روز مهلت دارد که به این حکم نیز اعتراض و تقاضای تجدید نظر کند. 

سعید مرتضوی، قاضی و دادستان پیشین تهران، که نقش مهمی در بستن جراید منتقد و زندانی شدن روزنامه نگاران مستقل طی سال های اخیر داشته است به تبانی در شکنجه و قتل دستگیرشدگان رویدادهای سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک متهم بوده است. پیشتر برخی نمایندگان مجلس ششم دادستان پیشین تهران را به قتل زهرا کاظمی عکاس-خبرنگار ایرانی-کانادایی نیز متهم کرده بودند.


وکیل روح‌الامینی: به تبرئه مرتضوی اعتراض می‌کنیم

وکیل مدافع روح‌الامینی اولیاء دم یکی از کشته‌شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک از ابلاغ حکم دادگاه کیفری استان تهران در خصوص شکایت موکلش از سعید مرتضوی به اتهام معاونت در قتل خبر داد و گفت: دادگاه مرتضوی را در این ارتباط تبرئه کرده است.
میر مجید طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: امروز (چهارشنبه) از دفتر شعبه برای ابلاغ حکم تماس گرفتند و با مراجعه به شعبه دادگاه، حکم ابلاغ شد.

وکیل مدافع روح‌الامینی با اشاره به تبرئه مرتضوی در حکم بدوی صادر شده از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی اظهار کرد: به طور قطع به حکم صادره اعتراض می‌کنیم و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد این پرونده را دنبال می‌کنیم و از تمامی فرصت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد.



طاهری با بیان اینکه از دادگاه انتظار چنین رأیی نداشته است گفت: تمام سعی‌مان را برای احقاق حق انجام دادیم و از این پس نیز بدون واهمه از کسی به تلاش خود ادامه می‌دهیم.