به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۴

آتنا فرقدانی، برنده‌ جایزه معتبر جهانی شجاعت شد

شبکه‌ جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها، جایزه‌ امسال خود را به آتنا فرقدانی داد. کارتون این هنرمند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ایستادگی‌اش، این جایزه را برایش به ارمغان آورد.

شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها اعلام کرد که آتنا فرقدانی، برنده‌ی امسال جایزه‌ی شجاعت این سازمان خواهد بود. این جایزه به طور غیابی به فرقدانی اهدا خواهد شد. 
با وجود کاندیداهایی از جمله نشریه‌ی «شارلی ابدو» و هنرمندان دیگری در سراسر جهان که با شجاعت خود، دولت‌ها و سیاستمداران و یا گروه‌های قدرتمند افراطی را زیر تیغ انتقاد خود برده و در نتیجه‌ی کار خود، تحت فشار قرار گرفته‌اند، آتنا فرقدانی به خاطر کارتونش از نمایندگان مجلس و همچنین «نامه‌ی شجاعانه‌اش» خطاب به رهبری نظام ایران در مورد وضعیت زندان و همچنین فیلمی که در یوتیوب منتشر کرد، از سوی هیات ژوری، شایسته‌ی بردن این عنوان شناخته شد.
کارتون آتنا از نمایندگان مجلس که در اعتراض به عدم برابری زن و مرد تفسیر می‌شود، باعث دردسرهای زیادی برای آتنا که به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است، با تحسین هنرمندان کارتونیست و فعالان حقوق بشر همراه بوده است.
پیش از این، نیک آهنگ کوثر در سال ۲۰۰۱ و مانا نیستانی در سال ۲۰۱۰ برندگان ایرانی این جایزه بوده‌اند. از دیگر برندگان این جایزه می‌توان از جاناتان شاپیرو، کارتونیست نامی آفریقای جنوبی، علی دیلم، کارتونیست معروف الجزیره و زونار، کارتونیست مالزیایی که با حکم زندانی ۴۰ ساله روبه‌رو شده است، نام برد.
خودنویس