به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۴

اعتراض برخی ایرانیان به حضور فیلم "محمد رسول الله" در جشنواره فیلم مونترآل

حضور فیلم سینمایی «محمد رسول الله»، ساخته مجید مجیدی در جشنواره جهانی فیلم مونترآل با اعتراض برخی فعالان ایرانی در این شهر روبرو شد. این فیلم که درباره زندگی پیامبر مسلمانان است، پرخرج‌ترین فیلم سینمای ایران بوده و با هزینه بنیاد مستضعفان ساخته شده است.

دیروز، پنج‌شنبه همزمان با آغاز مراسم افتتاحیه جشنواره در سینما امپریال مونترآل، برخی مخالفان جمهوری اسلامی با برگزاری تظاهرات و سردادن شعارهایی چون «رژیم اسلامی نابود باید گردد» و نیز «شرم بر فستیوال، شرم بر مونترال و کانادا» اعتراض خود را نسبت به نمایش این فیلم در این جشنواره جهانی ابراز کردند.
خبرگزاری فرانسه تعداد معترضان را بیشتر از ۵۰ نفر خوانده و گفته که حاضران، کارگردان فیلم را به "خیانت" و برگزارکنندگان جشنواره را به "کمک به تبلیغات و شعارهای حکومتی" متهم کردند.
فخری جواهری، زندانی سیاسی و از فعالان سیاسی ساکن کانادا به این خبرگزاری گفته است که این فیلم «با هزینه رهبران جمهوری اسلامی و با هدف نشان دادن تصویر بهتر از آنان» ساخته شده است.
مجید مجیدی، کارگردان فیلم پیش از این گفته بود که موضوع فیلم "محمد رسول الله" شکستن تصویر اسلام خشن است.

وی در یک نشست خبری، پیش از نمایش فیلم در این جشنواره تاکید کرد: «متاسفانه در حال حاضر، چهره اسلام یک چهره رادیکال، خشن و متحجر است و این چهره واقعی آن نیست.»

فیلم محمد رسول الله، محصول سال ۱۳۹۳ تازه‌ترین اثر سینمایی مجید مجیدی است که با هزینه تقریبا ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده و سرمایه‌گذار این فیلم، شرکت سینمایی نور تابان، وابسته به بنیاد مستضعفان است.
این فیلم به زندگی پیامبر مسلمانان از تولد تا ۱۳ سالگی می‌پردازد و گفته شده که هزینه ساخت آن تقریباً ۲۰ برابر پرهزینه‌ترین فیلم ایرانی تا قبل از ساخته شدن آن بوده است.
مجید مجیدی پیش از این اعلام کرده بود که این فیلم بخشی از یک سه‌گانه است که دو قسمت بعدی آن نیز ساخته خواهد شد و به بخش‌های دیگری از زندگی پیامبر مسلمانان می‌پردازد.
همچنین این فیلم از روز سه‌شنبه، چهارم شهریور در تهران و ۱۱ شهر دیگر، در بیش از ۱۴۰ سینما به طور همزمان به نمایش درآمده که تاکنون کم سابقه بوده است.
یک خبرنگار حوزه سینما به بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه گفته که فیلمی که اکنون در سینماها به نمایش درمی‌آید، با آنچه پیش از این در جشنواره فجر پخش شده بود، اندکی متفاوت است و حدود ۲۰ دقیقه از آن کم شده است.
از سوی دیگر همزمان با پخش این فیلم، روحانیون الازهردر مصر، از مهمترین مراکز دینی مسلمانان سنی، از این فیلم انتقاد کرده و خواهان ممنوعیت نمایش آن شده‌اند.
احمد الطیب، شیخ الازهر در گفت‌وگو با یک روزنامه چاپ مصر با بیان اینکه همه علمای الازهر و علمای اهل سنت با این اقدام مخالف هستند از علمای ایران خواسته این اثر سینمایی را تحریم کرده و در برابر عرضه آن بایستند. به گفته آنان آنچه از بدن پیامبر اسلام در این فیلم نمایش داده می‌شود و نیز پخش صدای وی از مشکلات این فیلم است.
مجید مجیدی، کارگردان ایرانی است که با فیلم‌هایی چون "بچه‌های آسمان"، "رنگ خدا" و "آواز گنجشک‌ها" شناخته شده است.
وی پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را "مشوق" و "پرچمدار" اصلی ساخت این فیلم خوانده بود. 

همچنین مجیدی در جریان ساخت فیلم محمد رسول الله در گفت‌وگو با شبکه المیادین با بیان اینکه سینمای قبل از انقلاب ایران یک سینمای «سطحی و تبلیغاتی بوده»، سانسور در سینمای کنونی ایران را امری طبیعی دانسته بود.

وی همچنین با اشاره به آتش‌زدن سینماها در کنار بانک‌ها، مراکز دولتی و مراکز ساواک، گفته بود: « وقتی [در انقلاب] مردم به خیابان‌ها ریختند با بانک‌ها که متعلق به حکومت بود، با مراکز اداری و دولتی و با شکنجه‌گاه‌های ساواک مقابله کردند و به مشروب‌فروشی‌ها و به سینما‌ها حمله کردند و نشان دادند که این سینما متعلق به آن‌ها نیست.» 

رادیو فرانسه