به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۵

انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش با شکست راست‌گرایان همراه بود

 تلخ‌تر از پیروزی
ون در بلن پیش‌تر هشدار داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، به‌هیچ‌عنوان حاضر به پذیرش صدراعظم یا اعضایی در کابینه خود نیست که قصد نابودی اروپایی متحد را دارند و حاضر است برای جلوگیری از این موضوع، پارلمان را منحل کرده و دستور برگذاری انتخاباتی زودرس را صادر کند. 

عرصه سیاست اروپایی به‌راستی تغییر کرده است. شاهد این مدعا نیز خوشحالی نیروهای ترقی‌خواه از پیروزی رهبر سابق حزب سبز در انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش است؛ آن‌هم درست هنگامی که نامزد حزب راست‌گرای افراطی آن کشور که گل گندم آبی، نمادی سنتی برای تمایلات نازیسم را بر سینه خود نصب می‌کند، فقط کمی بیشتر از ٣٠ هزار رأی کم داشت تا بتواند امروز عنوان اولین رئیس دولت منتخب در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا را یدک کشد.  
حقیقت آن است که اگر همین ١٦ سال پیش، اعضای اتحادیه اروپا دولت تازه‌تأسیس اتریش را به دلیل دربرداشتن اعضایی از حزب راست‌گرای افراطی آزادی تحریم کردند، امروز شکست شانه‌به‌شانه همین حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از آنکه احزاب چپ‌گرا و مترقی را در پیشبرد هرچه جدی‌تر اهداف خود مصمم کند، عرصه را برای جولان راست‌گرایان باز کرده است؛ به‌ویژه اگر بدانیم بنا بر آمار منتشرشده، ٩٠درصد از کارگران یدی اتریش در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، از نامزد راست‌گرای حزب آزادی و سیاست مهاجرستیزانه و اروپاگریز آن حمایت کرده‌اند.  
آلکساندر ون در بلن، رهبر سابق حزب سبز اتریش، در حالی موفق شده با وجود نتایج نظرسنجی‌های پیشین و برخلاف نتیجه دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه آوریل گذشته، از انتخابات روز یکشنبه به‌عنوان نامزدی مستقل پیروز بیرون‌ آید که آرای ٥٠,٣ درصدی او به هیچ‌عنوان نمی‌تواند تضمینی بر جلوگیری از ورود حزب راست‌گرای آزادی و نامزد متبوعشان، یعنی نوربرت هوفر، به مناصب عالی قدرت در آینده‌ای نزدیک باشد. قضیه هنگامی جدی‌تر می‌شود که بدانیم با نظر به نقش شبه‌تشریفاتی رئیس‌جمهور در نظام سیاسی اتریش، اکنون راست‌گرایان فرصت آن را دارند تا با اتکا به پشتیبانی تقریبا نیمی از جمعیت حدودا پنج‌‌میلیونی رأی‌دهندگان در آن کشور، اسب خود را برای پیروزی نهایی در انتخابات عمومی و پارلمانی ٢٠١٨ بتازند.  درنتیجه جای تعجب نیست که هوفر پس از پذیرش شکست در انتخابات، آن‌هم تنها پس از آنکه نتایج آرای پستی به جمع دیگر آرای شمرده‌شده اضافه شد، در پیامی از هواداران خود و پشتیبانی فوق‌العاده‌شان تشکر کرده و از همه همفکران و همراهان خود خواسته کارزار اخیر انتخاباتی و نیروهای بالقوه آن را به‌مثابه یک سرمایه‌گذاری در آینده سیاسی اتریش قلمداد کنند؛ باوری که در سخنان رهبر حزب آزادی نیز بازتاب داشت. هاینس کریستین اشتراخه در حالی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را تنها آغازی بر دوره جدید دموکراسی در اتریش دانسته که می‌رود تا از این پس و به نظر راست‌گرایان، به شکلی مستقیم‌تر جلوه اراده مردم باشد که به نظر می‌رسد نتایج انتخابات، نامزد پیروز را نیز در اعلام مواضع خود محتاط‌تر از پیش کرده است.  ون در بلن که پس از اطمینان از پیروزی، عضویت خود در حزب سبز اتریش را معلق کرده، در سخنانی رقابت‌های شانه‌به‌شانه در هر دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری را حاکی از دوقطبی جدی و متوازن موجود در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور دانسته که مسئولیتی بزرگ برای او و نامزد رقیبش به همراه خواهد داشت. این استاد بازنشسته اقتصاد که اکنون دومین رئیس‌جمهور اروپایی است که پس از همتای لاتویایی خود، از صفوف حزب سبز به صدر قدرت رسیده، پس از اشاره به عزم خود برای کنارگذاشتن اختلافات، وعده داده با ترمیم شکاف‌های جاری در سطح جامعه، کاری کند تا اتریش باری دیگر متحد و یکپارچه به جایگاه اصلی خود بازگردد؛ سخنانی که البته در تضاد کامل با اظهارات پیشین او قرار دارد.

ون در بلن پیش‌تر هشدار داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، به‌هیچ‌عنوان حاضر به پذیرش صدراعظم یا اعضایی در کابینه خود نیست که قصد نابودی اروپایی متحد را دارند و حاضر است برای جلوگیری از این موضوع، پارلمان را منحل کرده و دستور برگزاری انتخاباتی زودرس را صادر کند. در این میان، کریستیان کرن، صدراعظم کنونی اتریش و از اعضای حزب سوسیال‌دموکرات که نامزد متبوعشان در همان دور اول انتخابات کنار رفت، نیز چالش جدی پیشِ‌روی رئیس‌جمهور تازه کشور را اطمینان از این موضوع دانسته که خط‌مشی سیاسی‌اش هیچ بخشی از رأی‌دهندگان را ناراضی نگذاشته و آنان را در مقام بازنده تصویر نکند. این چهره چپ میانه در حالی خاطرنشان کرده دولت صدای اعتراض بخش بزرگی از شهروندان اتریشی را شنیده و درصدد است چشم‌انداز سیاسی خود را بر آن منطبق کند که معلوم نیست با افزایش موج گردش به راست در قاره سبز، آیا هنوز به‌راستی می‌توان از چشم‌اندازی بدیل سخن گفت یا نه. 
روزنامه شرق