به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۵

شهاب حسینی و اصغر فرهادی در جمع بهترین‌های جشنواره کن

یک فیلم با دو نخل طلا 
 شهاب حسینی، اصغر فرهادی وترانه علیدوستی در جشنواره کن 

گوشه‌ای دیگر از دنیا جایزه به دو ایرانی رسید، هم‌وطنانش اما در این سوی آب‌ها با شادی آنها شریک شدند. اصغر فرهادی و شهاب حسینی نخل طلای شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن را برای بهترین فیلم‌نامه و بازیگر نقش مرد از آنِ خود کردند.
مراسم اهدای جوایز اصلی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن، پس از عبور چهره‌های سینمایی در ساعت ٩ شب به وقت ایران که حدود ٤٥ دقیقه طول کشید، در سالن دبوسید شهر کن برگزار شد. مجری مراسم دیشب را لورن لافیت که بازیگر فیلم «آن زن» به کارگردانی پل ورهوفن در جشنواره امسال نیز بود، بر عهده داشت.  

شهاب حسینی، ‌جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره برای «فروشنده» را گرفت. او پس از آنکه به روی صحنه آمد، این جایزه را به مردم تقدیم کرد:
«مطمئنم روح پدرم الان نظاره‌گر من است. از اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی تشکر می‌کنم. این جایزه را از مردم دارم؛ پس به آنها تقدیم می‌کنم».
جایزه ویژه هیأت داوران به «عزیز آمریکایی» اثر آندره آرنولد و جایزه بهترین بازگیر زن به ژاکلین ژوزه برای «مامان رزا» رسید.
اما این تنها جایزه امشب برای ایران نبود. اصغر فرهادی، کارگردان شناخته‌شده ایرانی که با فیلم «فروشنده» در این دوره جشنواره کن حاضر شده بود، بار دیگر جایزه‌ای بین‌المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. او موفق به دریافت نخل طلای بهترین فیلم‌نامه شد.

فرهادی، فیلم‌سازی است که درغرب از فیلم‌نامه‌هایش بسیار استقبال می‌کنند. او دو سال قبل نیز با فیلم «گذشته» در جشنواره کن شرکت کرده بود و برنیس بژو، ، بازیگر فرانسوی این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند.
او که در دومین حضورش در این رقابت جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد، پس از آنکه نخل طلا در دستانش جای گرفت، گفت:
«سلام می‌گویم و خیلی خوشحالم. اصلا انتظار نداشتم که بعد از دریافت جایزه از سوی شهاب حسینی، این فیلم یک جایزه دیگر بگیرد».
او با بیان اینکه فیلم‌هایش معمولا شاد نیستند، اظهار کرد خوشحال است با جوایزش توانسته است حداقل بخشی از مردم کشورش را شاد کند.  
او سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت:
«یک شب که برای تست رنگ به سینمایی در تهران رفته بودم، گفتند باید ٢٠ دقیقه منتظر باشیم تا فیلم آماده شود. در این فاصله قرار شد، فیلمی برایمان پخش کنند که «مدمکس» بود و کسی که این فیلم را برایمان گذاشت، گفت که نشانه خوبی است».
پس از آن فرهادی مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
جورج میلر، کارگردان «مدمکس» نیز که ریاست هیئت داوران این دوره جشنواره را بر عهده داشت، پس از شنیدن ترجمه سخنان فرهادی خندید.
فرهادی در ادامه گفت:
«فرصت خوبی است از هیأت داوران، رئیس جشنواره و دوست و تهیه‌کننده خوبم الکساندر مالگه  که پخش  همه فیلم‌هایم را کار کرده و  همچنین گروه خوبی که در کنارم بودند، تشکر کنم».
کارگردان ایرانی حاضر در کن همچنین از همسرش (پریسا بخت‌آور)، پدر و مادرش برای تحمل‌شان در این سال‌ها تشکر و از یدالله نجفی، صدابردار فقید فیلمش که در میانه‌‌های فیلم‌برداری از این جهان رخت بربست، ‌یاد کرد.
اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که حضور کتایون شهابی، ‌تهیه‌کننده ایرانی، ‌در هیأت داوران بخش اصلی جشنواره، ‌یکی از امتیازهای سینمای ایران به حساب آمد.

الیویه آسایا برای «مغازه‌دار» و کریستین مونجیو برای «فارغ‌التحصیلی» به طور مشترک جایزه کارگردانی، زاویر دولان برنده جایزه بزرگ برای فیلم «این فقط پایان دنیاست» و نخل طلای کن به «من، دانیل بلیک» اثر کن لوچ رسید.
این دومین نخل طلای این کارگردان است؛ وی در سال ٢٠٠٦ برای «بادی که ساقه‌های علف را می‌لرزاند» جایزه نخل طلا را گرفته بود.
گروه هنر: شرق