به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۹۵

ترامپ همچنان می تازد

دونالد ترامپ 

دلیل آن هم این است که جمهوری خواهان چاره ای جز اجماع بر سر نام میلیاردر نیویورکی ندارند. 

کمپین تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، برای انتخاب چهل و پنجمین رییس جمهوری و میهمان ۴ ساله کاخ سفید همچنان در جریان است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر پایه نظام دو حزبی این کشور برگزار می شود و مراحل مقدماتی آن تقریبا یکسال پیش از هر انتخابات آغاز می شود.

در هفته های اخیر و در حالی که اختلاف نظرها در بین سران درون حزب جمهوری خواه ایالات متحده به منظور انتخاب دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی موجب انشقاق کم سابقه میان سران این حزب شده است، به نظر می رسد که ترامپ دیگر خیلی نگران این اختلافات دورن حزبی نیست و به منظور جذب آرای بیشتر لبه تیز چاقوی انتقاد خود را به رقیب اصلی اش هر روز تیزتر به نمایش می گذارد. از انتقادها علیه خانم هیلاری به رسوایی اخلاقی گرفته، تا معرفی وی به عنوان شریک رسوایی اخلاقی بیل کلینتون و تاختن بر مواضع بین المللی دوران تصدی گری وی بر وزارت خارجه ایالات متحده.

ترامپ همچنان می تازد دلیل آن هم این است که جمهوری خواهان چاره ای جز اجماع بر سر نام میلیاردر نیویورکی ندارند از این رو به دنبال جذب حداکثری آرایی است که احساس می کند هنوز با او همراه نشده اند.

ترامپ به عنوان يك تاجر، هيچ گاه در سياست خط ثابتي را دنبال نكرده و همواره متناسب با شرايط ، رويكرد خود را تغيير داده است. در این میان انعطاف نشان دادن بر عقیده قبلی خود مبنی بر افزایش مالیات ثروتمندان یکی دیگر از رفتارهای انتخاباتی وی است که به منظور جذب آرای بیشتر انجام داده است.

ترامپ مدعی است که درصورت کسب اکثریت آرا و کلید دار شدن کاخ سفید، احیاگر دوباره قدرت آمریکا در عرصه جهانی خواهد بود، او همچنین با اطلاع از تغییر ذائقه افکار عمومی در آمریکا، انتقادهای تندی را علیه سیاست های دولت فدرال مطرح می کند.

هر چند صاحبنظران پاشنه آشیل ترامپ را ناآگاهی و بی اطلاعی او از قواعد حاکم بر نظام بین الملل و روابط دیپلماتیک می دانند، اما رفتار انتخاباتی ترامپ نشان می دهد که موضع گیری هایش دقیقا مطابق با نتیجه نظرسنجی ها درباره موضوعات مختلف است.

به همین دلیل است که به رغم همه تلاش های حزبی و رسانه ای و همچنین موضع گیریهای منفی افراد و شخصیت های ذی نفوذ در آمریکا و حتی رهبران برخی کشورها دیگر علیه ترامپ، همچنان افکار عمومی این کشور به او و برنامه هایش علاقه نشان می دهند.

با این تفاسیر به نظر می رسد در روزهای آتی شاهد سبقت جهشی وی و جذب حداکثری افکار عمومی برای به حاشیه راندن رقیب دموکراتش باشیم.  

ابراهیم منصوری / تهران