به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۵

ملا هیبت‌الله آخوندزاده ، سرکرده جدید گروه طالبان کیست؟

هیبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر جدید طالبان 

العالم: به دنبال کشته شدن ملا اختر منصور سرکرده پیشین گروه طالبان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، این گروه هیبت‌الله آخوندزاده را در نشستی محرمانه در جنوب غربی پاکستان به عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرد.

آخوندزاده از جمله شخصیت های مرموز گروه طالبان است زیرا نام او به ندرت مطرح شده و اطلاعات مفصلی درباره زندگی او در دست نیست.

گروه طالبان حتی دستیارهایی برای آخوندزاده انتخاب کرده است که از خود وی معروف‌تر هستند.

به نوشته وبگاه خبری "24" امارات، سراج الدین حقانی دشمن سرسخت آمریکا و ملا یعقوب فرزند ملاعمر بنیان‌گذار طالبان دو دستیار سرکرده جدید طالبان هستند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده کیست؟

تاریخ تولد دقیق او مشخص نیست اما به احتمال زیاد از متولدین بین سال‌های 1966 و 1971 در ولایت قندهار و از قبیله نورزای است.

وی بیشتر رهبری دینی برای طالبان محسوب می شود تا فرمانده ای نظامی و براساس گزارش‌های موجود،  مسئول اغلب فتواهای طالبان و بویژه فتواهای صادره در حمایت از حمله به آمریکایی‌هاست.

شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا، به نقل از یک منبع وابسته به طالبان، اعلام کرد که آخوندزاده در جنگ علیه شوروی در سال 1980 شرکت کرده است اما به احتمال زیاد در فعالیت های نظامی خطوط مقدم حضور نداشته است.

گفته می‌شود ملاهیبت‌الله آخوندزاده قاضی‌القضات افغانستان در زمان حکومت 5 ساله طالبان در این کشور بوده و ملاعمر رهبر سابق این گروه نیز به وی اعتماد داشته است.

وی همچنین در سال‌های 1996 و 2001 وزیر دادگستری طالبان در افغانستان بود.

آخوندزاده سمت معاونت ملا اختر منصور سرکرده پیشین طالبان را نیز به عهده داشت.

سرکرده جدید طالبان بیشتر عمر خود را در داخل افغانستان گذرانده است زیرا هیچ سند و مدرکی درباره سفر وی به خارج از افغانستان وجود ندارد.

یک منبع مهم وابسته به طالبان در گفت وگو با شبکه "ان بی سی" آمریکا، افکار و آراء آخوندزاده را "افراطی" توصیف و به مخالفت وی با مذاکرات صلح با دولت افغانستان و آمریکا، اشاره کرد.

این منبع گفت: به نظر می رسد ملا محمد عمر جدیدی در راس طالبان قرار گرفته باشد زیرا سیاست‌های وی مانند ملا محمد عمر  است و اهل سازش نیست.

به گفته دستگاه اطلاعات پاکستان و منابع وابسته به طالبان، آخوندزاده دست کم از میان 6 کاندیدای تصدی سرکردگی طالبان انتخاب شده است
.