به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۵

سیگار "ژنریک" در فرانسه و بریتانیا به بازار آمد



سیگار "ژنریک" 

به رغم مخالفت‌های فروشندگان و صنایع سیگار، بالاخره پاکت سیگار بدون مارک در فرانسه و بریتانیا وارد بازار شد. در فرانسه، از اول سال ٢٠١٧، سیگارهای بدون مارک عمومیت خواهد یافت.

تا این تاریخ، پاکت‌های قبلی مارک‌دار باید از بازار خارج شود.

ماری‌سل تورن، وزیر بهداشت فرانسه گفت: «پاکت‌های بدون مارک (خنثی) زشت است و این کار به عمد صورت گرفته. هدف اصلی، مقابله با جذابیت سیگار در بازار است».

جین الیسون، وزیر بهداشت بریتانیا نیز گفت: «پاکت‌های بدون مارک در جهت کاهش اعتیاد به سیگار و در نهایت برای نجات جان آدمها ساخته شده است».

پاریس و لندن به اتفاق، برای اجرا شدن این طرح که برای اولین بار از سال ٢٠١٢ در استرالیا پیاده شد، تلاش کردند. قرار است که مجارستان و ایرلند نیز طی سال جاری این طرح را اجرا نمایند.

اما تولیدکنندگان سیگار شدیداً با طرح مخالفند و برای لغو آن همچنان تلاش می‌کنند. این شرکت‌ها مدعی‌اند که حذف مارک سیگار، نقض حقوق اساسی آنها است.

هفتۀ گذشته، دیوان عالی بریتانیا شکایت چهار شرکت بزرگ تولیدکنندۀ سیگار را ناوارد دانست ولی آنها باز هم تقاضای تجدید نظر کرده‌اند.

استدلال صاحبان صنایع اینست که مارک یا "برند" بخشی از سرمایۀ آنهاست که برای حفظ آن سال‌ها تلاش کرده و بر پایۀ آن اعتبار و شهرت اندوخته‌اند. اما دولت‌ها و انجمن‌های ضدسیگار هم در این دعوای حقوقی مدعی‌اند که نمی‌توان با تکیه به مارک و ملاحظات تجاری، سلامت مردم و بهداشت عمومی را به خطر انداخت.

در پاریس، خرده‌فروشندگان سیگار با اعتراض شدید به این اقدام، اعلام کردند که وجود پاکت‌های بی‌مارک به درآمد آنان ضرر خواهد زد و حتی باعث ورشکستگی خواهد شد.

در سیگارهای جدید، حتی رنگ پاکت‌ها نیز یکسان است و هیچ تفاوتی میان آنها نخواهد بود. روی این پاکت‌ها تنها شعارهای هشدارآمیز در مورد خطرات سیگار نوشته شده است.

رادیو فرانسه