به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۵

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران:

حج امسال امکانپذیر نیست/ مانع‌تراشی سعودی‌ها برای تمتع ایرانیان 
 به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش بزرگداشت فعالان اقامه نماز در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا حج امسال منتفی است یا خیر، گفت: قرار بود تا امروز (یکشنبه ۹ خرداد) صبر کنیم. اگر مقامات عربستان، نکاتی را که مورد توجه ما بود پاسخ دادند دنبال کنیم ولی با توجه به نوعی برخوردی که داشتیم در دو دور مذاکراتی هیأت ایرانی با عربستان و ایجاد مانع و کارشکنی که ما در رفتار مقامات عربستان دیدیم، عملاً امکانپذیر نیست حج تمتع امسال انجام شود.
 وی گفت: سازمان حج و زیارت فردا هم طی بیانیه‌ای مراتب این موضوع را اعلام می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه معاون وزیر خارجه عربستان ابراز داشته که ایران در ماجرای حج امسال خیلی جدی نبوده است، تصریح کرد: وزیر خارجه عربستان بی‌خود می‌گوید اینها جوسازی‌های رسانه‌ای است و می‌خواهند کارشکنی‌های خودشان را بپوشانند.
جنتی اظهار داشت: به هر حال ما آنچه برایمان مهم بود و بر آن تأکید داشتیم بحث تأمین امنیت زائران است؛ با توجه به پیشینه‌ای که دولت عربستان دارد که در سال گذشته منجر به شهادت بسیاری از زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی شد و در سال‌های قبل‌تر هم دستگیری‌های مختلفی به بهانه‌های واهی از حجاج ایرانی صورت می‌گرفت بنابراین ما هیچ وسیله‌ای برای حمایت کنسولی شهروندان‌مان در عربستان نداریم.
وی ادامه داد: بحث رعایت و حفظ حرمت زائران ایرانی از دیگر مواردی است که بیشتر مورد تأکید ما بوده است که مقامات عربستان برای این هم پاسخی نداشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در زمینه‌های اجرایی هم عملاً 4 ماه زمان را از دست داده‌ایم و امکان اینکه بتوانیم امکان اقامتی را برای زائران فراهم کنیم و قراردادهایی که باید ببندیم و... همه این زمان را از دست داده‌ایم.
جنتی خاطرنشان کرد: استنباط من این است که یک تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را به جای آورند صورت گرفت. لذا لازم بود ما نیز صریحاً اعلام موضع کنیم.