به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۵

امید کوکبی با قرار وثیقه به مرخصی دو هفته‌ای رفت


امید کوکبی، فیزیکدان جوان زندانی در ایران برای دو هفته به مرخصی استعلاجی فرستاده شد.
منابع نزدیک به خانواده آقای کوکبی در گفت و گو با بخش فارسی صدای آمریکا تایید کردند که مقامات قضایی ایران با آزادی موقت امید کوکبی با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موافقت کرده‌اند.
این نخبه ایرانی تا روز چهارشنبه، پنجم خردادبرای درمان سرطان کلیه در بیمارستانی در تهران بستری بود و سپس با پذیرش وثیقه به مرخصی رفت.
قوانین ایران به زندانیانی که به علت بیماری قادر به تحمل زندان نیستند امکان می‌دهد تا زمان بهبود خارج از زندان باشند و نزدیکان آقای کوکبی امیدوارند این مساله شامل حال او هم شده و فیزیکدان زندانی بتواند یک تا سه ماه آزاد باشد.
​امید کوکبی، ۳۱ ساله، از دانشجویان نخبه فارغ ‌التحصیل دانشگاه شریف است که دوره دکترای فیزیک اتمی را در دانشگاه آستین تگزاس آمریکا می‌گذراند. او پس از سفر به ایران و در هنگام بازگشت به آمریکا در بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد.
آقای کوکبی که تاکنون نتوانسته بود از حتی یک روز از مرخصی استفاده کند و با محدودیت‌های دسترسی به پزشک و خدمات درمانی مواجه بود، مبتلا به سرطان شده و پزشکان یک کلیه او را از بدنش خارج کرده‌اند.
امیدکوکبی به اتهام "ارتباط با دولت‌های متخاصم"، به ۱۰ سال حبس محکوم شده و در نامه‌ای که از زندان اوین به بیرون فرستاد، گفت علت دستگیری او رد پیشنهاد همکاری در یک پروژه هسته‌‎ای ایران بوده است.
صدای آمریکا