به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۵

تهران – جبهه ملی ایران

چهره مصدّق
کار ِ بیژن اسدی پور

سالروز تولد دکتر محمد مصدق
 را 
گرامی می داریم

او در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۲۶۱ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود و اکنون در آستانه صد و سی و چهارمین سالروز تولد این مرد بزرگ تاریخ ایران قرارداریم.
دکتر محمد مصدق خیلی زود خدمات دولتی و مبارزات سیاسی خود را آغاز کرد. بطوریکه حضور او را در انقلاب مشروطیت در ایام نوجوانی مشاهده می کنیم و می بینیم که او سال ها انتقال دهنده پیام آن انقلاب آزادی خواهانه به نسل های بعد از آن انقلاب بود.
در مجلس پنجم شورای ملی به عنوان نماینده مردم تهران طی یک سخنرانی شجاعانه در مقابل سلطنت رضا خان ایستاد و با صدائی که طنین آن در ژرفای تاریخ ماندگار است اعلام کرد که
«بنده اگر سرم را ببرند وتکه تکه ام بکنند زیر بار این حرف ها نمی روم که یک کسی در مملکت باشد که هم شاه باشد هم رئیس الوزراء هم حاکم. اگراین طور باشد که ارتجاع صرف است.
استبداد صرف است. پس چرا خون شهدای راه آزادی را بی خود ریختید؟»

و او سال ها عقوبت آن سخنرانی را تحمل کرد و تا نزدیک به از دست دادن جان خود در زندان رضاشاهی قرار گرفت. دکتر مصدق پس از شهریور۱۳۲۰ و سقوط حکومت دیکتاتوری، در انتخابات دوره چهاردهم مجلس شورای ملی توسط مردم تهران تحت عنوان نماینده اول پایتخت به مجلس فرستاده شد.
و در این دوره از مجلس بود که او با تبیین نظرات و عقایدش، از سوی ملت ایران در جایگاه یک رهبر ملی و محبوب شناخته شده و مقبولیت یافت.
او در جریان انتخابات دوره شانزدهم مجلس و به منظور دستیابی به آزادی و استقلال کشور، سازمان جبهه ملی ایران را بنیان گذاشت و وقتی همراه چند تن از یارانش به آن مجلس راه یافت قانون ملی شدن صنعت نفت را مطرح و به تصویب رسانید. و سپس برای اجرای این قانون مقام نخست وزیری را قبول کرد.
او قانون ملی شدن نفت را همراه بسیاری از اصلاحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دیگر به اجراء درآورد. اولین بخشنامه او در مقام نخست وزیری از باور عمیق او به آزادی قلم و بیان حکایت می کند. او در روز ۱۱ اردیبهشت۱۳۳۰ در اولین بخشنامه خود به شهربانی کل کشور چنین دستور داد:
«در جراید ایران آنچه راجع به شخص اینجانب نگاشته میشود هرچه نوشته باشند و هرکس که نوشته باشد نباید مورد اعتراض و تعرض قرار گیرد.»

دولت ملی دکتر مصدق که نمونه ای از حاکمیت ملی در ایران بود بیش تر از دو سال و چهارماه طول نکشید و با کودتای ننگین ۲۸ مرداد۱۳۳۲ سقوط کرد و او تا پایان عمرخود، در زندان کودتاچیان به سر برد. ولی نام و یاد دکتر محمد مصدق و خاطره حاکمیت ملی که او به ارمغان آورده بود هیچگاه از ذهن و روح ملت ایران زدوده نگشت.
دکتر مصدق با پندار، رفتار و گفتار خود درطول بیش از هفتاد سال زندگی سیاسی و اجتماعی پر فراز و نشیبش، الگوئی را ارائه نمود که مجموع آن رفتارها و سلوک، «مکتب مصدق» نام گرفته است.
میهن دوستی، آزادی خواهی، استقلال طلبی، عدالت جوئی، صداقت و راستگویی، پاکی و پاک دستی و تلاش برای ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم و پیشرفت کشور از مهم ترین شاخصه های «مکتب مصدق» است.
جبهه ملی ایران سالروز تولد مصدق بزرگ را گرامی می دارد و اعتراض شدید خود را در مورد ممانعت حکومت از ادای احترام مردم ایران به ساحت ارجمند مصدق اعلام می نماید. و به قدرتمداران جمهوری اسلامی هشدار می دهد که در شرایط حساس منطقه و کشور از سرکوب و ایجاد مضیقه برای مردم ایران و از جمله برای پیروان مکتب مصدق که شریف ترین و وطن خواه ترین فرزندان این ملت اند دست بردارند و به آزادی های انسانی ملت ایران و اعلامیه جهانی حقوق بشر پای بند باشند.
تهران – جبهه ملی ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵